פסק דין: המדינה תשלם 45 אלף שקל פיצוי לפעיל תעאיוש עזרא נאווי

המדינה תשלם 45 אלף שקל לפעיל תעאיוש עזרא נאווי לאחר שהודח על ידי ג'יפ צבאי לבצע עבירת תנועה של מעבר על קו לבן ואז הואשם, כך קבע אתמול (שלישי) בית משפט השלום בירושלים. האירוע התרחש במארס 2013, כאשר נאווי נסע מירושלים לדרום הר חברון כחלק מפעילותו בארגון השלום תעאיוש לטובת התושבים הפלסטינים באזור. ג'יפ צבאי שארב לו החל לנסוע לפניו לאט בכוונה, ובכל פעם שנאווי ניסה לעקוף אותו – האיץ הג'יפ על מנת למנוע ממנו את העקיפה. כך נוצר מצב שבו נאווי עקף את הרכב בקו הפרדה רצוף. אז הורה הג'יפ הצבאי לנאווי לעצור, ומהרכב יצא אברהם בוהדנה, שוטר במשטרה, שנתן לו את הדו"ח.

2017-01-25_193652

עזרא נאווי (צילום: אקטיבסטילס)

נאווי ערער על הדו"ח, ובמשפטו טען כי הדו"ח הוא התנכלות על רקע פעילותו הפוליטית. קצין המילואים שהיה בג'יפ הצבאי, רס"ן שלום שבח, העיד במשפט, אך סירב להשיב לשאלה אם היה שותף לניסיון להפללה מכוונת ואמר כי "איני מעוניין להפליל את עצמי". השופטת מרים אלקסלסי מבית המשפט השלום בירושלים זיכתה את נאווי וקבעה כי "ברור כשמש שלא מדובר באכיפה אקראית של עבירת תנועה שנצפתה על ידי שוטר תנועה, כי אם מעבר לכך". היא הוסיפה כי "לנהג הג'יפ הצבאי חלק נכבד בביצוע העבירה. גם אם המאשימה רשאית לאכוף החוק ביתר קפדנות, על מי שהיא 'חפצה ביקרו', ולא יהא הדבר  בבחינת אכיפה בררנית, עדיין על החשוד לבצע עבירות מיוזמתו ואין מקום לגרום לו לבצען, בוודאי לא כשהמדובר בעבירות תעבורה".

בעקבות הזיכוי, תבע נאווי את הקצין, השוטר והמדינה באמצעות עו"ד איתי מק. במהלך ההליך הודיעה המחלקה לחקירת שוטרים כי החליטה להעמיד את השניים לדין. כאמור, אתמול, אישרה השופטת אפרת אייכנשטיין שמלה מבית המשפט השלום בירושלים הסכם שהושג בין עו"ד מק למדינה לפיו המדינה תשלם לנאווי 45 אלף שקל בתמורה לסילוק התביעה.