פורום דו-קיום בנגב: הכפר אום אל-חיראן בסכנה מידית

רשות מקרקעי ישראל מתכוונת להרוס בימים הקרובים כעשרה מבנים בכפר הבלתי מוכר אום אלחיראן. כבר ביום ראשון הגיעו פקחים וכוחות משטרה וצילמו מספר בתים ומבנים בכפר במטרה להוציא אל הפועל מספר צווי הריסה. בקשות שהוגשו על ידי מרכז עדאלה לעיכוב הצווים נדחו, וביום שלישי התכנסו עשרות תושבים, פעילים, עיתונאים וחברי כנסת מהרשימה המשותפת, בהם היו"ר ח"כ איימן עודה (חד"ש), בכפר מחשש שהמבנים יהרסו.

מפורום דוקיום בנגב נמסר כי "עד לרגע זה לא נהרסו המבנים, בהם מספר בתי מגורים המאכלסים כ-30 נפשות ומבנים חקלאיים, אך צווי ההריסה בתוקף עד יום רביעי ה-30 בנובמבר. במהלך השבוע האחרון הגיעו אנשי הפורום יחד עם פעילים רבים אל הכפר בשעות הבוקר המוקדמות להביע תמיכה בתושבים ולסייע להם אל מול ההריסה הצפויה".

בחודש מאי 2015 קבע בית המשפט העליון כי המדינה יכולה להרוס את הכפר אום אלחיראן ולפנות את תושביו אל העיירה הסמוכה חורה בניגוד לרצונם, לצורך הקמת יישוב חדש במקומו בשם חירן. בימים אלה מתקדמות עבודות התשתית להקמת חירן, והאיום על הכפר אום אלחיראן גובר.

2016-11-25_162852

מבנה בבעלות תושבים ערביםבדואים שנהרס בנגב על ידי רשות מקרקעי ישראל (צילום: אמנסטי)

אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, כמו ארגוני זכויות אדם בינלאומיים ומקומיים אחרים, הודיעה כי ההרס המתוכנן של אום אלחיראן הוא בבחינת פינוי בכפייה, אשר מהווה הפרה של זכויות האדם עלפי האמנה הבינלאומית בדבר זכויות כלכליות חברתיות ותרבותיות. "אנו מדגישים כי פינוי תושבי עתיר ואום אלחיראן מהווה גירוש אנשים מבתיהם בניגוד לרצונם, ללא תהליך אשר נדרש להבטחת זכויותיהם, ללא הגנה משפטית, ללא התייעצות כללית עם התושבים וללא הצבת אלטרנטיבה נאותה ופיצויים", נמסר מאמנסטי.

אמנסטי אינטרנשיונל ישראל קראה  "לסולידריות של החברה הבינלאומית עם התושבים ודורשת מממשלת ישראל לעצור את תוכנית הגטואיזציה של החברה הבדואית במועצה המקומית חורה. מעבר למספר המוגבל של הזדמנויות התעסוקה שבתוכנית, היא מעבירה את התושבים לאחד האזורים הבעייתיים ביותר בישראל מבחינה סוציואקונומית. ראש העיר של חורה אף ציין בעצמו כי אין אדמות  במועצה המקומית כדי להכיל תושבים נוספים. יש להדגיש ששיעור התעסוקה של תושבי אום אל חיראן ועתיר כיום הוא גבוה וסף הפשיעה הוא נמוך ביותר. המעבר הכפוי לחורה יחשוף אותם לא רק לתנאי מגורים בלתי נאותים, אלא גם לסכנת אבטלה וחשיפה לפשע". כמו כן אמנסטי אינטרנשיונל ישראל דורשת מממשלת ישראל לכבד את הזכות  לדיור של הקהילה הערבית הבדואית ולהפסיק  לכפות  שינויים בשטח על התושבים, ללא היוועצות כוללת ואמיתית עמם. "אנו קוראים לממשלת ישראל להימנע מכל רדיפה פוליטית של הקהילה הבדואית, ולהגן על חופש הביטוי של הקהילה במאבקה למען זכויות הדיור שלה ולוודא שלתושבים יש גישה לתשתיות בסיסיות כמו מים וחשמל, בטרם תתכנן את עקירתם", הדגישו באמנסטי.

תושבי הכפר קוראים לתומכיהם להצטרף למאבק נגד ההריסות ולהגיע לתמוך בהם מול האיום המרחף על הכפר. להצטרפות ופרטים נוספים ניתן קשר בטל' 050-9391299 או טל' 050-7701118.

עוד על הכפר העומד בפני סכנת הריסה:

http://www.dukium.org/village/umm-alheiran/?lang=he