עתרו לבג"ץ: המתנחלים בבקעת הירדן מחרימים עדרי צאן ובקר של פלסטינים בניגוד לחוק

יש דין הגישה עתירה לבג"ץ ביום חמישי האחרון בשיתוף שתי קהילות פלסטיניות ופעילי בקעת הירדן. העתירה הוגשה בתגובה לפרקטיקה חדשה ולא חוקית של המועצה האזורית של המתנחלים בבקעת הירדן, שמחרימה עדרי צאן ובקר של פלסטינים ודורשת תשלום של סכומי עתק מבעלי העדרים תמורת שחרורם. "מדובר בסוג חדש ודורסני של אלימות כלכלית של מתנחלים בשטחים הכבושים", נמסר. העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין מיכאל ספרד ושניר קליין.

על פי העתירה, "המועצה האזורית מתיימרת להכיל סמכויות מנהליות על רועי הצאן הפלסטינים בשטחה וזאת בניגוד לדין הבינלאומי ולתחיקת הביטחון, הקובעים כי סמכויות אלו של המועצה חלות כלפי ישראלים בלבד ואילו כלפי הפלסטינים הסמכויות נתונות בלעדית לצבא". לפיכך, העתירה טוענת כי פעולות המועצה האזורית נעשו בחוסר סמכות, עמדה שגם היועץ המשפטי של הצבא בגדה המערבית שותף לה.

"ברקע של הפרקטיקה החדשה עומדת מדיניות הנגועה בשיקולים זרים ואפליה, שנועדה להביא למציאות שבה רק תושבי המועצה, שהם כולם יהודים-ישראלים, ייהנו משטחי הרעייה שבתחום המוניציפלי העצום שלה .לעומתם, רועים פלסטינים החיים במקום עשרות שנים – בחלק מהמקרים עוד לפני שהמועצה בכלל נוסדה, יאבדו את מקור פרנסתם ואורח חייהם כרועים ויעזבו את המקום", נאמר עוד.

מיש דין נמסר: "הסכנה הנשקפת מיומרתה של המועצה האזורית המבקשת לאחוז בכוח המסדיר רעייה של רועים פלסטינים, היא בעלת השלכות רוחב עצומות. מדובר בסמכות בעלת היבטים סיפוחיים מובהקים שכן היא מבטאת התפרקות של המפקד הצבאי מאחריותו בשטח הכבוש, ומסירת סמכויותיו לגורמים שלטוניים אזרחיים".

לעיון בעתירה: https://tinyurl.com/3wsmb6yc