עשרות תושבי עוטף עזה הפגינו במרכז תל-אביב: יש למנוע את המלחמה הבאה

עשרות תושבי עיירות, קיבוצים ומושבים בעוטף עזה, פעילי "קול אחר" הפגינו אמש (חמישי) ליד האנדרטה לזכרו של יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב. בהזמנה המקוונת שהפיצו נאמר: "אנו תושבי עוטף עזה ואזרחים מרחבי הארץ. פעם קודמת צעדנו לעבר עזה. הפעם נעמוד בתל אביב ונקרא: די למעגל האלימות! הסכם מדיני ארוך טווח בין ישראל לעזה! חיים של כבוד ותקווה לאנשים בשני הצדדים!". אל המפגינים הצטרפו פעילי "עומדים ביחד" וחברי מק"י ובראשם ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת).

2016-06-24_192144

המפגינים, אתמול, ליד אנדרטת רבין. ראשון משמאל: ח"כ חנין (צילום: עומדים ביחד)

 

אחת מתושבות עוטף, ד"ר יעלה רענן, אמרה בהפגנה "לפני 15 שנים החלו לירות טילים על עוטף עזה. לפני שנתיים חווינו את המלחמה השלישית והקשה מכולם. הטילים הגיעו גם לכאן – לתל אביב. אני מבקשת שתחזרו לאותו הרגע של האזעקה. יש לכם דקה וחצי בלבד לאסוף את הילדים ולרוץ למקום המוגן ביותר. ועכשיו תוסיפו עוד ועוד אזעקות. עשרות ביום. ועכשיו תקצרו את זמן הריצה לשתי שניות – זו המציאות שלנו".

לדבריה "המלחמה הייתה על כולנו. אבל העוצמה של המלחמה עלינו בעוטף השאירה את כולנו חרדים, אותנו ואת ילדינו  עם פוסט-טראומה שבכל יום יכולה להפוך שוב לטראומה. המלחמה היא של כולנו. המדינה שלנו היא זו אשר מחליטה לצאת למלחמה. לכן האחריות על סיום המלחמות היא גם של כולנו. ואני פונה אליכם, מבקשת שתתייחסו למצב הביטחוני כאילו אתם גרים איתי בכיסופים. כאילו זהו ביתכם בת ה 5 אשר תאלץ להתמודד עם המלחמה הבאה. ודרשו שלום. בכל עת ובכל דרך. גם אם הסבל הוא בעיקר עלינו, בעוטף עזה, האחריות היא על כולנו. עלינו – ועליכם".

ד"ר רענן הדגישה שיש "לשנות את המדיניות ממדיניות של סבבים הוא לא רק הדבר הרצוי – הוא גם הדבר החכם. ילדים קטנים אוהבים לראות את אותו הסרט שוב ושוב. ואם נשאל – הם גם מצפים שהסוף יהיה אחר. אבל אנחנו כבר גדולים ויודעים אחרת. אז למה בסרט הזה אנחנו מצפים לסוף אחר? עוד אלימות ועוד סבב – יביא את אותה התוצאה… עוד אלימות ועוד סבב… ולכן אנחנו קוראים לכם כאן בתל אביב: פעלו למנוע את המלחמה הבאה – כאילו אתם גרים על הגבול. דרשו יחד איתנו את הפסקת המצור, את יצירת המשא ומתן עם כל אחד שניתן  לדבר איתו – גם עם החמאס. לשמחתנו הם נענו לקריאתנו לפני חודש להפסיק את האלימות. יש עם מי לדבר. וחייבים לדבר. את האופציה השנייה ניסינו יותר מידי פעמים".

ד"ר רענן גם הוסיפה בשפה הערבית "אנחנו השכנים שלכם מעבר לגדר. חברי הארגון קול אחר – תושבים שגרים קרוב לרצועת עזה וקוראים לממשלה שלנו להפסיק את המלחמות. בזמן המלחמות כשאנחנו שומעים ורואים את הפצצות שנופלות עליכם, ליבנו כואב. אנחנו חושבים על האמא שמחבקת את הילדים בחדר המדרגות, מקווה שישרדו את הלילה. אנחנו חושבים וכואבים את המשפחות השלמות שנהרגו במלחמה האחרונה. אנחנו חושבים על המצור שאתם חיים בו כבר שנים רבות. חושבים על הקושי להתפרנס. על הבתים שעדיין לא נבנו מחדש. על המחסור בחשמל. על הסטודנטים שלא יכולים ללמוד. אנחנו באנו היום לתל אביב לדרוש מעוד אנשים בישראל שיצטרפו אלינו למנוע את המלחמה הבאה, ולדרוש בעבור השכנים שלנו את הזכות לחיות בכבוד, בעצמאות. ללא פחד".