ההסתדרות התקפלה והסכימה לתקדים מסוכן: משמרות לילה בניגוד לחוק

ראש הממשלה ושר הכלכלה והתעשייה, חתם השבוע על היתר מכוח חוק שעות עבודה ומנוחה, אשר יאפשר לבתי מלון להעסיק עובדים בתפקידים במשמרות לילה, בתדירות השונה מזו הקבועה בחוק. בעקבות ההיתר החדש, יורשו בתי מלון להעסיק עובדים אלו בתדירות של שבוע משמרות לילה מתוך כל שבועיים עבודה. זאת, לעומת התדירות הקבועה בחוק של שבוע משמרות לילה בתוך כל שלושה שבועות עבודה. המלונאים מסרו כי "מטרת המהלך הינה להקל את הנטל הרגולטורי על בתי המלון, להגביר את הגמישות התפעולית שלהם ולהתאים את חוקי העבודה לסביבת העבודה המודרנית". יצוין שההיתר ניתן בהסכמה ובתאום עם ההסתדרות – אך מבלי שנשאלו ועדי העובדים בענף.

2016-06-24_192213

בחוק שעות עבודה ומנוחה נקבעה תדירות עבודת הלילה בכל מקום שעובדים בו במשמרות. בנוסף, החוק מגדיר עבודה לילה כעבודה ששעתיים ממנה חלות בין השעות 22:00 ועד 06:00. ההיתר החדש יאפשר לבתי מלון להעסיק עובדים בתדירות ששונה מהקבוע בחוק. בעקבות פניית התאחדות המלונות למשרד התיירות, נעשתה עבודת מטה משותפת עם מינהל הסדרה ואכיפה והלשכה המשפטית שבמשרד הכלכלה, לבחינת הצרכים הייחודיים של ענף המלונאות וצרכי השירות מסביב לשעון.

 

בעקבות הבחינה החליט נתניהו, לחתום על ההיתר ובכך "לייעל את הגמישות התפעולית של בתי המלון ולהגביר את חוסנו של הענף". גם שר התיירות של הימין הקיצוני, יריב לוין, הצטרף לחגיגת המעסיקים ואמר ש"מדובר בצעד משמעותי נוסף כחלק משורה ארוכה של צעדים שנעשו במטרה להפחית את הרגולציה המוטלת על בתי המלון בישראל. התיקון יתרום לייעול ולגמישות במערך העבודה באלפי עסקים בינוניים וקטנים".