על רקע שערויות והעמקת המחאה החברתית: נשיאת צ'ילה פיטרה את כל הממשלה

נשיאת צ'ילה, מישל בצ'לט,  מסרה אתמול (חמישי) בריאיון כי היא ביקשה מכל שרי הממשלה להתפטר וכי היא תכריז על ממשלה חדשה בימים הקרובים. "לפני שעות אחדות ביקשתי מכול השרים להתפטר", אמרה בצ'לט והוסיפה: "ב-72 השעות הקרובות אחליט מי יישאר בממשלה ומי ילך". הפופולאריות של בצ'לט הגיעה לאחרונה לשפל חסר תקדים בשל שורה של שערוריות הקשורות בשחיתות שנחשפו במדינה והעמקת המחאה של עובדים וסטודנטים. על כך מסרה הבוקר אשת הטלוויזיה "טלסור".

2015-05-08_192243

רבבות עובדים הפגינו בבירת צ'ילה ב-1 במאי האחרון ודרשו את ביטולם של כל חוקי העבודה מהמשטר הדיקטטורי (צילום: טלסור)

שיעור השחיתות בצ'ילה נחשב לאחד הנמוכים ביותר באמריקה הלטינית. אולם, הזעם בקרב הצ'יליאנים כלפי הפוליטיקאים ובאנשי הבורגנות הגבוהה גובר בעקבות שתי שערוריות אחרונות, אחת מהן קשורה להלוואה בנקאית שבה מעורב בן הנשיאה, והשנייה קשורה למימון מערכת בחירות ובה מעורבים פוליטיקאים מהימין וחברה פיננסית גדולה .מעשה השחיתות בו היה מעורב אדם קרוב מאוד ממשפחתה של בצ'לט פגע קשות בתדמית הציבורית שלה. רק בשנה האחרונה היא ניצחה בבחירות לנשיאות תוך הבטחה להילחם בחוסר השוויון בצ'ילה. סקר דעת קהל שהתפרסם אתמול הראה כי שיעור התמיכה בבצ'לט עמד בחודש אפריל על 31 אחוזים בלבד ולא השתנה לעומת חודש מרס. מדובר כאמור בנקודת השפל הגדולה ביותר שלה מאז תחילת כהונתה הנוכחית ומאז שכיהנה כנשיאה בשנים 2006 עד 2010.

יצוין שלחץ המחאה העממית אינו מרפה. מאות אלפי סטודנטים ומורים יצאו לרחובות צ'ילה לאחרונה כדי לדרוש חינוך חינם ואיכותי. גם ב-1 במאי האחרון רבבות הפגינו בדרישה לביטול חוקי העבודה של הרודן לשעבר הפרו-אמריקאי, הגנרל אוגוסטו פינושה. המפלגה הקומוניסטית תומכת במחאות העממיות וחבריה עומדים בראש פדרציית האיגודים המקצועיים ((CUT, בראש הסתדרות המורים ובמנהיגות ההתאחדות הארצית של הסטודנטים הלוקחות חלק פעיל מאוד בהפגנות והמצעדים.