בטירה מפגינים למען זכויות נשים וחירות המחשבה

נשים וגברים בעיר טירה יפגינו היום (שישי) מול בניין העירייה במחאה על ירי לעבר מכוניתה של חנין ראדי, תושבת העיר בת 36, שהקימה קבוצת ריצה לנערות ולנשים בטירה. מאז הירי במהלך הלילה שבין ראשון לשני, תושבות ותושבי העיר הביעו תמיכה בראדי, ואף ביקרו בביתה שבעה חברי כנסת מהרשימה המשותפת ובראשם ח"כ איימן עודה (חד"ש). המכונית הייתה ריקה בעת הירי וראדי לא נפגעה. על כך מוסר העיתון "אל אתיחאד".

ראדי התכוונה לקיים מרתון נשים בטירה. היא החלה לרוץ לפני כעשור, בתחילה כתחביב. לפני כשלושה חודשים, כשמאחוריה כבר שמונה ריצות מרתון מקצועיות, היא פתחה קבוצת ריצה לבנות בכפר סבא. הקבוצה גדלה במהרה והיו בה 80 נשים מגיל 14 עד 25, והאימונים עברו לטירה.

2015-05-08_192304

חברי הכנסת איימן עודה וג'מאל זחאלקה בביתה של ראדי  (צילום: הרשימה המשותפת)

באותו הזמן, החלה ראדי גם ללמוד בקורס מאמני ריצה באוניברסיטת תל אביב. יחד עם סאמר חאסקיה, אצן תושב העיר, ובתמיכת העירייה, החלה ראדי לארגן את "מרוץ טירה", אלא שבעיר החלה להישמע התנגדות תקיפה נגד המרוץ.

לאחר התבטאויות נגד קיום המרוץ ברשתות החברתיות ודיווחים על כוונה למנוע ממנו להתקיים, העירייה הודיעה ימים ספורים לפני קיומו כי הוא נדחה. בטירה אמרו כי המשטרה הודיעה שלא תוכל לערוב לביטחונן של המשתתפות, למרות שנקבע – לבקשת אנשי דת – כי ייערכו מקצים נפרדים לנשים ולגברים וכי הנשים לא ירוצו עם בגדים קצרים. למרות דחיית המרוץ, ההתנגדות לפעילות קבוצת הריצה לא שככה.

"אסור לתת לאנשים האלה כוח, אפילו לא חשבתי לחשוש מהם", הבהירה יועאד שבייטה, ממארגנות ההפגנה, בהתייחסות לאלמונים שירו בראדי, ככל הנראה בניסיון להרתיע אותה ולגרום לה להפסיק לאמן את הנשים. ח"כ עודה כתב בדף הפייסבוק שלו לאחר הביקור: "הסוגיה הזו נוגעת לכולנו והיא מחייבת אותנו לתת מענה על השאלה: באיזה חברה אנחנו רוצים לחיות? חברה שבה  הפחד, האלימות והאפליה משתלטים על חיי האנשים, או חברה של חירות וכבוד ושוויון? בחירתנו ברורה, אנחנו רוצים לחיות בחברה שוויונית המכבדת את כולם".