המחאה נגד הגזענות כלפי הקהילה האתיופית עוברת לחיפה, אשקלון ובאר-שבע

הפגנות הענק שנערכו השבוע בירושלים ובתל אביב בימים האחרונים, על ידי יוצאי הקהילה האתיופית, עוברות לחיפה, באר-שב ואשקלון. באשקלון הוחלט לקיים הערב (חמישי) את ההפגנה ולהביע את המחאה גם ליד בניין העירייה וגם ליד תחנת המשטרה. סיסמת ההפגנה והמחאה תהיה "כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם – אומרים די לפילוג כן לאחדות".

2015-05-07_235206

כמו כן, בני הקהילה האתיופית יפגינו גם הערב בבאר-שבע נגד הגזענות. בהזמנה שנשלחה לאלפי תושבי העיר הדרומית נמסר "ביום חמישי הקרוב (7.5) בשעה 19:00 אנחנו נפגשים ברחבת הדשא של המנגה ומשם נצעד בשקט ובדממה אל רחבת העירייה על מנת להפגין את ההזדהות שלנו עם הקהילה האתיופית בעיר ובארץ על האלימות הגואה כנגדם". עוד ביקשו מארגני ההפגנה "מכל הבאים והמצטרפים להפיץ מפה לאוזן על מנת ליצור זרם ארוך של אנשים. לא באנו ליצור מהומה, באנו ליצור סולידריות ומודעות לבעיה לפני שהיא תגלוש לקווים יותר גזעניים". עוד צפויה ביום ראשון הפגנה בחיפה, בשעה 19:00, בגן האם, שבמרכז הכרמל. הזמנה שהופצה לקראת המחאה נאמר "מדינת ישראל היא מדינה גזענית!,
זה זמן רב שזו עובדה שלמדנו לחיות עמה. מדינה שבה דינך נגזר לפי המקום בו נולדת, המבטא שבו אתה מדבר והצבע של עורך. שוטרים ו"אנשי חוק" מתייחסים לדברים אלה כעילה להתנהגות אלימה כלפינו, ציבור האזרחים. לא עוד! הגזענות מתוך "מערכת החוק" בישראל חצתה קו אדום! אנחנו, התומכים במאבק הצודק של העדה האתיופית כנגד האלימות המשטרתית נגדם ונגדנו".

 

הפגנות באוניברסיטאות

הפגנות תמיכה והזדהות עם מחאת בני העדה האתיופית כנגד הגזענות והאלימות המשטרתית נערכו אתמול בשעות הצהריים באוניברסיטת תל-אביב, באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת בן-גוריון. מאות סטודנטים ואנשי סגל השתתפו בהפגנות שקראו לשוויון מלא עבור האזרחים בני העדה האתיופית.

המפגינים באוניברסיטה העברית ציינו כי כ-30 סטודנטים אתיופים בלבד לומדים בקמפוסי האוניברסיטה, דבר המבטא את אי-השוויון בהזדמנויות לחינוך ולהשכלה. את ההפגנה באוניברסיטת בן-גוריון יזמו סטודנטיות מהתא הפמיניסטי בקמפוס, אשר כתבו בהזמנה להפגנה כי "יוצאי אתיופיה הם קבוצה אחת מיני רבות המדוכאות על ידי מנגנוני הממסד השונים. אנחנו קוראות לכל נפגעי ונפגעות הגזענות והדיכוי ולכל מי מרגיש/ה שיש להוקיע ולהתקומם אל מול התרבות הארגונית של משטרת ישראל הפועלת באלימות כנגד כל מי שנתפס כחלש". האירוע באוניברסיטת בן גוריון, כונה בפייסבוק "כולנו שחורות ושחורים". במפגן הסולידריות שנערך מחוץ לספריה השתתפו כמאתיים סטודנטים וסטודנטיות. המפגן התפתח למעגל שיח, בו דיברו על ההפגנה שהתקיימה ביום ראשון, על היחס כלפי סטודנטים ממוצא אתיופי באקדמיה, על יחס המשטרה כלפי אתיופים ועל ביטויים שונים של גזענות ממוסדת. גם באוניברסיטה העברית לקחו חלק מאות, ביניהם פעילי חד"ש במקפוס.

מאחורי ההפגנה בתל אביב, בה נכחו מעל ל-200 סטודנטים, עמדו שלוש סטודנטיות מהקהילה האתיופית – מוריה זלקה, קסה גטו ומזל ביסהוור. מטרתן הייתה "להביע מחאה כנגד הגזענות, הדיכוי והאפליה של הקהילה האתיופית בישראל, תוך קריאה כללית כנגד כל הדרה על רקע דת, גזע ומין באשר היא. השאיפה היא להרחיב את תודעת המאבק כנגד דיכוי ואפליה חברתית וממסדית, ולמנוע את צמצומו לסימפטום יחיד של אלימות משטרתית". יצוין שאת האירוע הן פרסמו בפייסבוק בשלוש שפות: עברית, אמהרית וערבית. לדבריה של זלקה, "אנחנו מנסות להעביר את הנקודה שמדובר במאבק משותף של כולנו. הגזענות איננה מנת חלקה של הקהילה האתיופית בלבד. במדינת ישראל, קבוצות רבות סובלות מגזענות – ערבים, להט"בים, מבקשי מקלט, מזרחים, נשים… יש פה יחס מבזה לכל מי שנתפס כשונה ואי אפשר לחיות ככה". גם בהפגנה באוניברסיטת תל-אביב לקחו חלק פעילי חד"ש ומק"י בקמפוס, יהודים וערבים.

לבית משפט השלום בתל אביב הוגשו אתמול, ארבעה כתבי אישום נגד מפגינים שהשתתפו בהפגנה נגד הגזענות שנערכה ביום ראשון, בגין "תקיפה או ניסיון תקיפה של שוטרים" בכיכר רבין. לפי כתב האישום, לאחר התקהלות לא חוקית בצומת הרחובות בגין וקפלן בעיר, וחסימת התנועה בנתיבי איילון במשך שלוש שעות, התפרעו המתקהלים והשליכו לעבר השוטרים תבלינים חריפים, הפכו ניידת והציתו פחי אשפה. מעצרו של אחד מהם הוארך ביום אחד, השני שוחרר למעצר בית מלא ובפיקוח עד ה-21 במאי ושני הנאשמים הנוספים שוחררו בתנאים תוך הרחקה מהפגנות או התקהלויות הקשורות במחאת יוצאי העדה האתיופית. דיון בעניינם של שני הנאשמים האחרונים ייקבע בהמשך.

הזמנות בפייסבוק להפגנות נגד הגזענות הצפויות:

 

https://www.facebook.com/events/889756337748933

 

https://www.facebook.com/events/1429040320734673