סמוטריץ' או דרעי באוצר: אותה גברת ניאו-ליברלית ללא שינוי וללא אדרת

מנהיג ש"ס אריה דרעי נועד היום (רביעי) שוב עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו והודיע לו על רצונו לאייש את תיק האוצר. זאת בצל דרישתו המתוקשרת של ח"כ סמוטריץ' לעמוד בראש המשרד הזה. על פי דיווחים, עדיפותו הראשונה היא תיק הביטחון (מפלגתו הכהניסטית דורשת גם את תיקי החינוך והדתות), אך נראה כי נתניהו אינו מעוניין למנותו לתפקיד ומקווה כי יסתפק בתיק האוצר.

שדיר תנועת ש"ס במערכת הבחירות האחרונה (צילום מסך)

מפתיע כי דרעי רואה את עצמו מועמד ראוי לשר האוצר על רקע הרשעתו בעבירות מס בינואר השנה. בשנת 1999 הורשע כזכור בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים ונדון לשלוש שנות מאסר. אך אין הדבר צורם במיוחד בהתחשב בכך שראש הממשלה המיועד עומד בימים אלה לדין בגין שלושה סעיפי אישום, הכוללים עבירת שוחר ושלוש עבירות של מרמה והפרת אמונים.

 

משרתיו הנאמנים של ההון

יהיה מי שיהיה שר האוצר, ניתן לקבוע בוודאות כי שני המועמדים לתפקיד יאמצו את הקו הניאו-ליברלי הרע והמוכר, בו דוגל משרד האוצר זה עשורים. הן דרעי והן סמוטריץ' התבטאו אינספור פעמים בזכות חיזוק המשטר הקפיטליסטי, ושניהם מחויבים לאינטרסים של בעלי ההון. לכאורה, סמוטריץ' קיצוני הרבה יותר מעמיתו מש"ס. במהלך מערכת הבחירות לכנסת ה-25 הציגה מפלגתו מצע כלכלי מפורט מבית היוצר של מכון קהלת השמרני, הממומן בידי בעלי הון אמריקאים אוונגליסטים ידידי טראמפ.

לעומת זאת, ש"ס (שכהרגלה לא טרחה לפרסם מצע) מציגה את עצמה כ"המפלגה החברתית היחידה". בקמפיין הבחירות שלה הבטיח דרעי להקצות מיליארד ש"ח מתקציב המדינה להנפקת "תווי מזון לרעבים". אך אין לטעות – במשך עשרות שנים תמכה ש"ס באופן פעיל במדיניות הכלכלית הקפיטליסטית והניאו-ליברלית בישראל. בכך, היא נושאת באחריות להידרדרותם של כ-1.6 מיליון ישראלים למצב של חוסר ביטחון תזונתי (זאת על פי סקר של המוסד לביטוח לאומי מדצמבר אשתקד).

ש"ס אף הציבה במשרד האוצר "משגיח כשרות" מטעמה בדמותו של ח"כ יצחק כהן, אשר כיהן כ"שר במשרד האוצר" וכסגן שר האוצר. סגן השר כהן זכור כמי שנהג לעלות לדוכן הכנסת ולגונן בלהט על כל צעד ניאו-ליברלי בו נקטה הממשלה. באחד מנאומיו האחרונים במשכן (אוגוסט 2020) תקף כהן את ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו). כהן מתח ביקורת על מדיניותה החברתית של ממשלת נתניהו, והפטיר לעבר קושניר: "אני אלמד אותך משהו – אתה עדיין עולה חדש, אתה עדיין עם מבטא רוסי כבד, אתה עדיין בא מתרבות שחינכה אותך לאנטישמיות. תירגע, אתה כבר בארץ ישראל".

 

כמו באמריקה האולטרה-קפיטליסטית

תפיסותיו הכלכליות של סגן השר כהן רחוקות מלהיות "חברתיות". על כך ניתן ללמוד מנאום אחר שנשא, הפעם ב"כנס התאגידים": "החזון שלי הוא  ששוק ההון הישראלי יממן פרויקטים לאומיים במקום תקציב המדינה. לדוגמא, מימון סלילת כבישים, הקמת מערכות רכבות וכדומה. אני מאמין שהרגולציה צריכה לתמוך בפיתוח שוק ההון ובבורסה, זאת על מנת לאפשר גיוס הון. לכן נקטו משרד האוצר והממשלה צעדים של דֵה-רגולציה, כדי להבטיח מקורות מימון אשראי בנוסף לבנקים. מטרתנו לעודד תחרות ולהוריד מחירים עבור יזמים". מרגרט תאצ'ר לא הייתה מנסחת זאת טוב יותר.

כאמור, ש"ס לא פרסמה מצע ועמדותיה בנושאים כלכליים וחברתיים מעורפלות לכאורה. בפועל, ש"ס משרתת את הסדר החברתי הקיים והבלתי צודק, והצגתה כמפלגה חברתית היא לא יותר מאחיזת עיניים. גם הצעתו של דרעי להעניק לרעבים "תווי מזון כמו באמריקה" כלולה באותה תרמית.

דרעי כבר היה בסיפור הזה. בעיצומו של משבר הקורונה פעל להקצות 700 מיליון שקל למימון מיזם לחלוקת תלושי מזון באמצעות הספק שזכה במכרז, שופרסל. אולם לקראת הבחירות לכנסת ה-24 (מארס 2021), הועברו הכספים לשר הפנים דרעי ולא למשרד הרווחה, למשרד הבריאות או למועצה הלאומית לביטחון תזונתי. את המשאבים שניהלה חילקה ש"ס בעיקר לאוכלוסייה התומכת בה, ובחברה הערבית, בה אחד מכל שלושה ילדים חי בעוני, לא שמעו כלל על המבצע.

אפרים דוידי

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116641