לקראת ממשלת נתניהו: מבדיית ישראל יהודית ודמוקרטית למציאות של יהודית ותיאוקרטית

אפילו ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו חושש מזהות ממשלתו המסתמנת. בשבוע שעבר הצהירו בכירי הליכוד על כוונתם להציג את הממשלה החדשה (על 36 שריה וסגניהם?) בפתיחת מושב הכנסת. בינתיים המועד עבר-חלף, אך ממשלת ימין מלא-מלא – אין. הסיבה לדיחוי אינה הפעילות הנמרצת של הממשלה הנוכחית – שתהפוך בקרוב מאוד לאופוזיציה אם וכאשר יסיים נתניהו להרכיב את הקואליציה.

מתנחלים ומפקדים בצבא הכיבוש בטקס באתר המכונה קבר יוסף בשכם,  17 באוקטובר 2022 (צילום: מועצה אזורית שומרון)

על רקע הרכבת ממשלת נתניהו, מוסיפה מממשלת לפיד לפעול בדיוק כפי שפעלה עד כה: היא הולכת עם (מדיניות נתניהו) אך מרגישה בלי (נתניהו עצמו). החרמת סיעת חד"ש-תע"ל במפגש האופוזיציה הראשון (ר' עמוד 4) מוכיחה כי יאיר לפיד וחבריו לא למדו דבר. חד"ש-תע"ל לא הוזמנה לכינוס, אך רע"מ ממשיכה להיות "פרטנר" רצוי. זאת, חרף הצהרות ראשי רע"מ כי הם משאירים "דלת פתוחה לדיאלוג" עם ממשלת הפשיסטים והגזענים הנרקמת.

בינתיים  נאלץ נתניהו  לאכול  את  הדייסה  שבישל: בצלאל סמוטריץ' צפוי להתמנות לשר הביטחון, ואיתמר בן גביר לשר לביטחון פנים. נתניהו יודע היטב כי מינוי צמד-לא-חמד זה לתפקידים נמשל למינוי פירומן למפקד תחנת כיבוי אש. עם זאת נראה, כי ראש הממשלה לעתיד נמצא במלכוד – ההצעה למנות את מנהיג ש"ס אריה דרעי לשר האוצר כדי לחסום את סמוטריץ' (ר' מאמר באתר) הרגיזה את המתנחל החמוש – וכעת הוא מתבצר בדרישתו לקבלת תיק הביטחון.

קיים מניע משותף למבול הצעות החוק, לשינויי החקיקה ולדרישות התקציביות של חברי הממשלה: השאיפה להפוך את מדינת ישראל למדינה יהודית ותיאוקרטית. הבדיה הנקראת "מדינה יהודית ודמוקרטית" מתפוגגת, וכעת יאלץ הציבור בישראל להתמודד עם משטר אפל הדוגל בעליונות דתית יהודית-אורתודוקסית, בקפיטליזם ניאו-ליברלי קיצוני ובהעמקת הכיבוש והדיכוי של העם הפלסטיני. זו כבר לא דייסה, אלא תרכובת נפיצה העלולה להתפוצץ הן בישראל והן בשטחים הכבושים ולגרום חורבן ולהרס מדמם.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116641