צבא אקוודור טבח בפועלים שובתים בעיר גואיאקיל היום לפני מאה שנים

לפני מאה שנה, ב-15 בנובמבר 1922, צבא אקוודור ערך טבח בפועלים שובתים בעיר גואיאקיל, השנייה בגודלה במדינה הלטינו-אמריקאית. זה היה המענה של השלטון הבורגני לשביתה הכללית שפרצה במדינה בעת כהונת הנשיא הליברלי חוסה לואיס טמאיו. הטבע בוצע בעת שהשובתים החלו לצעוד לעבר תחנת משטרה בדרישה לשחרר את חבריהם העצורים.

הטבח מהווה צוין דרך בהיסטוריה של אקוודור וכאירוע מכונן בתולדות תנועת הפועלים במדינה.
ההתנקשויות של השובתים עם המשטרה החלו עוד באוקטובר 1922 עם שביתת עובדי הרכבת.

השביתה התפשטה לענפי הכלכלה הנוספים וב-14 בנובמבר הנשיא טמאיו שיגר הוראה לגנרל אנריקה בריגה, המפקד הצבאי של מחוז גואיאקיל לפיה "יש לשים קץ מייד למהומות ובכל מחיר.

אני מצפה לקבל מחר בשעה 18:00 הודעה ובה המשפט 'הסדר שב על כנו'". מספרם המדויק של הנרצחים לא נודע. רוב הגופות הושלכו לנהר בקרבת העיר או הוטמנו בקברי אחים שנחפרו בבסיסי הצבא. על פי אומדנם של היסטוריונים בטבח מצאו את מותם כאלף שובתים. דובר הנשיא מסר אז לכלי התקשורת על מספר הרוגים נמוך הרבה יותר – עשרה.

מדי שנה איגודים מקצועיים ומפלגות השמאל מקיימים אירועים לזכרם של הנרצחים, והשנה ייערכו אירועים גדולים הרבה יותר, לנוכח המשבר הפוליטי והכלכלי שפוקד את אקוודור. בין היתר, המפלגה הקומוניסטית קראה לקיים שורה של אירועים ציבוריים תחת הסיסמא "זיכרון, מאבק וצדק".

צילום: "זיכרון, מאבק וצדק" – כרזה של המפלגה הקומוניסטית של אקוודור שפורסמה לקראת אירוע המוני לציון 100 שנה לטבח הפועלים השובתים