סוכנות האו"ם לילדים: ברצועת עזה הילדים מתים מתת-תזונה והרעב מתפשט בקרבם

סוכנות האו"ם לילדים (יוניסף) פרסמה אתמול (שישי) ממצאי חמורים על מצבם התזונתי של הילדים ברצועת עזה בעקבות המלחמה. מבדיקה שערך הארגון ברצועה עולה כי כאחד מכל 20 ילדים סובלים מתת-תזונה בדרגה הקיצונית ביותר ורזים באופן מסכן חיים. לפי הדו"ח, ילדים רבים מתחת לגיל שנתיים ברצועה סובלים מתת-תזונה חמורה, שמשמעותה היא שבגוף חסרים רכיבים חיוניים. המצב החמור ביותר הוא בצפון הרצועה – אחד מכל שלושה פעוטות שמתחת לגיל שנתיים סובל מתת-תזונה. כמו כן, שירותי הבריאות ברצועה דיווח בשבוע האחרון על מותם בצפון הרצועה של 23 ילדים מתת-תזונה.

באזורים מסוימים נמצא כי שיעור הילדים שסובלים מתת-תזונה חמורה הוכפל מאז ינואר. ברפיח, האזור עם הגישה הכי טובה למזון ברצועה, 10% מהילדים מתחת לגיל שנתיים סובלים מתת-תזונה חמורה ו-4% סובלים מתת-תזונה בדרגה הקיצונית ביותר.

לפי יוניסף, לפני המלחמה סבלו פחות מאחוז מילדי רצועת עזה מתת-תזונה חמורה, ומקרים של תת-תזונה בדרגה קיצונית היו נדירים. הנציגה המיוחדת של הסוכנות בגדה המערבית וברצועה, לוצ'יה אלמי, שביקרה בעזה בשבוע שעבר, אמרה כי היא מודאגת לא רק ממספר הילדים שסובלים מתת-תזונה, אלא גם מהמהירות שבה מצבם הרפואי הידרדר. "אי אפשר להזין ילדים צעירים רק ממים, קמח ולחם", אמרה. "הם צריכים חלבון וויטמינים, הם צריכים מזון טרי ומזין, וכל זה חסר לחלוטין".

הילדים בעזה נמנים עם מי שנפגעים באופן הקשה ביותר מהפצצות, רעב, עקירה, מחלות וכן היעדר שירותים בסיסיים וסיוע חיוני. הם מהווים כמחצית מאוכלוסיית הרצועה בת 2.3 מיליון הנפשות, הם מהווים רוב העקורים ול-625  לפחות מתוכם אין יותר גישה למתקני חינוך. בדו"ח שפרסם בשבוע שעבר הארגון הבינלאומי "הצילו את הילדים" (Save the Children) נאמר כי "אלימות, עקירה, הרעבה ומחלות, המיתוספים לכמעט 17 שנה של מצור, הסבו לילדים נזק נפשי קשה ביותר", גרוע בהרבה מסבבי הסלמה קודמים במעשי האיבה, ושחקו את יכולתם של ילדים להתמודד ולהתאושש.

כל אלה מוצאים את  ביטויים ב"פחד, חרדה, דפוסי אכילה לא בריאים, דריכות מתמדת ובעיות שינה, וכן שינויים התנהגותיים כמו שינויים בסגנון ההיקשרות להורים, רגרסיה ותוקפנות". בין מי שנעצרו בידי כוחות הכיבוש הישראלים באופן שרירותי היו גם ילדים בני 12 בלבד, שהמעצר גרם להם למצוקה רגשית נוספת, לפגיעה בתחושת הבטיחות ולהידרדרות בבריאותם הפיזית. לדברי משרד הבריאות בעזה, בין ה-7 באוקטובר 2023 לאתמול בשעות הצהריים נהרגו בעזה לפחות 31,490 פלסטינים – שליש מהם  ילדים, ו-73,439 נפצעו.

להודעת יוניס"ף (באנגלית):

https://www.unicef.org/press-releases/acute-malnutrition-has-doubled-one-month-north-gaza-strip-unicef

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128067