בעקבות המחאות: השעיית פרופ׳ שלהוב-קיבורקיאן באוניברסיטה העברית תסתיים בעוד יומיים

השעייתה מהוראה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, בעקבות ריאיון שהעניקה בו תקפה את המלחמה בעזה, יסתיים ביום שני הקרוב. כך עולה מתשובת הנהלת האוניברסיטה בעברית למרצים שהתלוננו על הצעד האנטי-דמוקרטי שננקט נגד המרצה.

האוניברסיטה השעתה את שלהוב־קיבורקיאן מתפקידה כמרצה באוניברסיטה ביום שלישי שעבר אחרי שקראה להפסקת המלחמה וטענה בין היתר שישראל מבצעת רצח עם בעזה. הצעד נתקבל בגל מחאות באוניברסיטה עצמה, בקהילה אקדמית בארץ וברחבי העולם. אתמול (שישי) הפיצה "זזים" עצומה מקוונת עליה חתמו יותר מ-700 בני אדם, רובם אקדמאים, בה נאמר "לא צריך להסכים עם כל דבריה של פרופ׳ שלהוב קיבורקיאן כדי להתנגד לסתימת הפיות של הנהלת האוניברסיטה. השעיית הפרופסור נעשתה בעקבות מקמפיין סתימת פיות פשיסטי של תנועת 'אם תרצו' ומחריד לראות איך מוסד אקדמי שאמור לקדש את חופש הביטוי והמחשבה מיישר קו עם גוף פשיסטי שפועל בכוחנות כדי להשתיק קולות ביקורתיים באשר הם."

עוד נכתב בעצומה "בחסות המלחמה, ההשתקה של ביקורת לשלטון הולכת ומתרחבת ומאיימת להחריב את חופש הביטוי במרחב הדמוקרטי שעוד נותר בישראל: רדיפה אחרי סטודנטים ערבים שהביעו את דעתם, רדיפה אחרי מורים כמו מאיר ברוכין בשל השקפת עולמם, ועוד לפני פחות מחודש הכנסת ניסתה להדיח את ח"כ עופר כסיף". "חופש הביטוי ושאר הערכים הדמוקרטיים שהופכים את החברה לראויה, נזנחים לטובת סתימת פיות ויישור קו עם הפוליטביורו, באמצעות הבריונים של אם תרצו. אסור לנו לתת פתח למוסדות אקדמיים בארץ לדגול במדיניות סתימת הפיות, חייבות וחייבים להתנגד עכשיו לחגיגת הפשיזם במרחב האקדמי", הדגישו.

גם יו"ר ארגון הסגל הבכיר באוניברסיטה העברית, פרופ' שאול אורג, שיגר מכתב לראשי המוסד ובו ביקורת קשה על הצעדים שננקטו נגד חברה בארגון. לדברי אורג "ההחלטה התקבלה שלא בהתאם לתקנון המשמעת או לכל תקנון אחר, ומבלי שניתנה לפרופ' להוב־קיבורקיאן הזדמנות להגיב כלפיה". לדבריו "התפקיד המרכזי של ארגון עובדים הוא להגן על זכויות חברי הסגל, הכוללות את הזכות להליך תקין". עוד דרש הארגון לבטל את ההליכים שננקטו נגדה. יצוין שכ-150 חברי סגל ההוראה באוניברסיטה העברית חתמו בשבוע שעבר על מכתב שבו הם קוראים לביטול השעייתה של שלהוב-קיבורקיאן. החוקרים, חברי סגל בהווה ובעבר, כתבו כי על אף שהם "מסתייגים נחרצות מדבריה", הם סבורים שלהנהלת האוניברסיטה אין סמכות להשעותה ללא הליך סדור הכולל דיון בוועדת המשמעת. "על הנהלת האוניברסיטה לכבד את התקנונים ואת עקרון היסוד בדבר חופש אקדמי של חברי הסגל", קבעו.

כמו כן, גוברת ההתנגדות בקרב מרצי האוניברסיטה העברית להחלטת ההנהלה על הקמת ועדה שתבחן את "תפקידם החינוכי של חברי הסגל האקדמי הבכיר וחובתו של חוקר באוניברסיטה לבסס את פעילותו וטענותיו על עובדות מבוססות מחקר". הוועדה תבחן "האם יש מקום להמליץ לוועדה המתמדת ולסנאט האוניברסיטה על תיקון תקנונים קיימים כך שיסדירו את הטיפול במקרים כגון זה. יודגש כי על המלצות הוועדה לחיות מאושרות בוועדה המתמדת ולאחר מכן בסנאט. כמו כן, תהיה הוועדה מוסמכת להמליץ להנהלת האוניברסיטה על צעדי המשך בנוגע לעניינה של פרופ' שלהוב קיבורקיאן". רבים בסגל ההוראה רואים בהחלטה צעד מקארתיסטי ובלתי חוקי שמטרתו לסתום פיות.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128080