נפט בעירק; נפט באירן

 

חיל האוויר הישראלי ערך תרגיל גדול, כהכנה לתקיפתם של מתקנים גרעיניי םבאירן. אולמרט וברק מוכנים להמר על עתיד ישראל.
מה מסתתר מאחורי הידיעה, שפירסם היומון "ניו-יורק טיימס" (20.6), בדבר התרגיל האווירי הישראלי?
לדברי בכיר ישראלי, התרגיל היה "חזרה גנרלית", שמשמעותה ברורה: "אם לא יהיו תוצאות לגישה הדיפלומטית, ישראל תנקוט אמצעים צבאיים, כדי לעצור את ייצור האורניום המועשר באירן". מכאן, שמדובר בלחץ ישראלי-אמריקאי מתואם על דעת הקהל בעולם, במטרה להכשיר את הקרקע להפצצת אירן.
אך מדוע חשוב כל-כך לממשל בוש ולממשלת אולמרט, הנמצאים בשלהי הכהונה שלהם, לאיים, ואולי, חס וחלילה, אפילו לבצע את האיום?
כדי להגיע לתשובה, מן הראוי לבחון את המלחמה בעירק: מה שנאמר עליה לפני שהחלה ומה שקורה עכשיו.
לפני ששלח את הצבא האמריקאי, יחד עם יחידות של כמה מדינות נאמנות לבוש, הצהיר ממשל ארה"ב, כי בידו "הוכחות ברורות" להימצאות נשק גרעיני בידי עירק. לאחר שהצבא האמריקאי כבש את עירק וגרם למותם של אלפים ולהרס כלכלי, הודה ממשל בוש, כי בעצם לא היו בידיו ידיעות אמינות, וכי לא נמצאו בעירק הוכחות להימצאותו של נשק גרעיני. אז מה נשאר?
ב-20 ביוני, באותו יום בו פורסם ב"ניו-יורק טיימס" דבר התרגיל האווירי הישראלי, שנועד לאיים על אירן, פורסם ביומון הבריטי "אינדיפנדנט" מאמרו של פטריק קוקברן, ובו מידע על שובם של מונופולי הנפט הגדולים לעירק, לאחר שסולקו ממנה לפני 40 שנה.
קוקברן כותב, כי החברות הרב-לאומיות רויאל דאץ' של, בי.פי., אקסון מוביל וטוטאל אמורות לחתום בסוף החודש על הסכם ראשון עם הממשלה הזמנית של עירק. לפי ההסכם, החברות הללו יעסקו בתיקונים ובתחזוקה טכנית של כמה משדות הנפט הגדולים ביותר בעירק. זו דריסת רגל משמעותית של חברות הנפט הרב-לאומיות, שלמען שלטונן בנפט העירקי אורגנה המלחמה של ארה"ב נגד עירק.
חשוב לזכור בהקשר זה, כי מאגרי הנפט של עירק שניים בגודלם רק למאגרי הנפט של סעודיה.
הנפט, כן שוב הנפט, הוא החוליה המקשרת בין ההתקפה האמריקאית על עירק לבין ההתקפה המתוכננת על אירן. ככל שיותר מדינות מפיקות נפט נמצאות במלחמה או מאויימות במלחמה – כך עולים ומטפסים מחירי הנפט, לשמחתן של חברות הנפט. וככל שמצליחים האמריקאים למגר משטרים העוינים את חברות הנפט, כך מקילים עליהן לחזור ולהשץתו על אוצרות הזהב השחור.