ח"כ חנין: מדיניות עצימת העיניים מעבירה מסר מסוכן

 

 
ח"כ חנין יוזם דיון דחוף בכנסת בעקבות הפרסום הבוקר של
דו"ח הועד נגד עינויים על התעללות חיילים בעצירים פלסטיניים
 
ח"כ חנין: מדיניות עצימת העיניים מעבירה מסר מסוכן
ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר עמית של השדולה לזכויות האדם: "אי אפשר להשלים עם המשך הגלישה במדרון המסוכן של פגיעה בזכויות אדם והתעללות בבני אדם ובילדים. גם בתחום הזה שר הביטחון אהוד ברק מאכזב קשות את אלה שראו בו מנהיג של המחנה המתון בישראל. עצימת העיניים של הדרגים הפיקודיים ושל המערכת המשפטית הצבאית מעלה חשש ממשי שההתנהגות של החיילים בשטח מבטאת מסרים שמועברים אליהם מלמעלה. הכנסת חייבת לבחון בדחיפות את הדוח ואת ממצאיו."
ח"כ חנין פנה הבוקר לנשיאות הכנסת בבקשה לקיום דיון בועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת בממצאי הדוח ובהיערכות הצבא לתיקון הממצאים. ההצעה הוגשה במסגרת בקשה לדיון מהיר בועדה. החלטת הנשיאות תתקבל מחר.
 
דוח הוועד הציבורי נגד עינוייםבישראל, שהתפרסם הבוקר, חושףתופעה נרחבת של התעללות חיילי צה"ל בעציריםפלסטינים כבולים והתעלמות כמעט מוחלטת של צה"ל, משרד הביטחון והכנסת מקיומה שלהתופעה ומן הצורך לטפל בה ולעקרה מן השורש. 
הדוח, הנושא את הכותרת "בלתי חוקיבעליל: התעללות חיילים בעצירים פלסטינים", עוסק במקרים רבים של התעללות בעציריםלאחר שכבר נעצרו ונכבלו ואינם יכולים להוות עוד סכנה לחיילים. התעללות זומתרחשת בשלבים שונים שלאחר המעצר – מיד לאחריו, ברכב המסיע את העצורים, ובעת שהם מוחזקים במחנות צה"ל עד להעברתם אל  גורמי החקירה והכליאה. לא פעם מעורבים במעשיההתעללות גם כלבים, המשמשים את כוחות הצבא, שמבצעים את המעצרים, ואשר מוסעים יחד עםהעצורים. לעתים מגיעים מעשים אלה לכדי אלימות קשה במיוחד ופציעת עצורים, ובמקריםאחרים מדובר בשגרה של מכות, השפלות ופגיעות נוספות. מעשי התעללות אלה אינם פוסחיםגם על עצורים קטינים, אשר זוכים להגנה מיוחדת במשפט הישראלי והבין-לאומי כאחד. החיילים המבצעים את המעצרים אינם נוהגים בקטינים זהירות יתר, ולעתים – כפי שעולהמדיווחים שונים – אף מנצלים את חולשתם.