ניצול מעמדי ושתיקת ההסתדרות: איגודים בעולם דורשים להחמיר את החרם על ההתנחלויות

ביום הסולידריות העולמי עם העם הפלסטיני, 29 בנובמבר, פרסמה קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית (ITUC), בה חברה ההסתדרות, קריאה להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בשטחים שכבשה ישראל ביוני 1967.

עוד פנתה יו"ר הקונפדרציה, שראן בורו, לאו"ם על מנת לעדכן את רשימת התאגידים הישראליים והזרים הפועלים בהתנחלויות בשטחים הפלסטיניים הכבושים ולהחמיר את החרם שהוטל עליהם. לדברי בורו, "מן הכרח לעדכן את רשימת התאגידים הפועלים בהתנחלויות. האו"ם חייב לעשות כל שביכולתו כדי לעשות צדק עם העם הפלסטיני".  כמו כן קראה בורו למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש להכריז על השנה הקרובה כשנת חידוש תהליך השלום. לדבריה, "יש לפעול להכרה במדינה הפלסטינית העצמאית מצד כל המדינות, ולשים קץ לכיבוש הישראלי הממושך".

פועלים פלסטינים במחסום בדרכם לישראל, ינואר 2021 (צילום: אקטיבסטילס)

האסיפה הכללית של ארגון העובדים הבינלאומי, שהתכנסה כעבור כמה ימים, קבעה כי בשנה הקרובה יפעל הארגון להרחבת רשימת התאגידים הישראליים והבינלאומיים המרוויחים מהכיבוש הממושך של השטחים הפלסטיניים. זה גם אחד הנושאים שיעמדו במרכז ועידת הארגון החמישית שתתקיים בנובמבר 2022 במלבורן שבאוסטרליה, בה צפויים להשתתף אלפי נציגים של איגודים מקצועיים מכל העולם.  יצוין שאחד מסגני יו"ר האסיפה הכללית של הארגון הוא יו"ר האגף הבינלאומי בהסתדרות, משה פרידמן, שכיהן עד לאחרונה ובמשך שנים רבות כיו"ר ארגון עובדי צה"ל.

 

דו"ח חמור, מציאות קשה

הקונפדרציה הבינלאומית פרסמה ביוני האחרון דו"ח ארוך על מצבם של הפועלים הפלסטינים בשטחים הכבושים, כולל אלה המועסקים בישראל.

מהדו"ח הארוך (44 עמודים בגרסאות באנגלית ובערבית) עולה תמונה קשה של ניצול, הפרת חוקי עבודה, התעמרות ופגיעה בבריאותם של הפועלים הפלסטינים. הדו"ח, הנושא את הכותרת "זכויות עובדים במשבר", מכיל נתונים ועדכונים לגבי השלכות מגפת הקורונה על המשק הפלסטיני ועל עובדיו – כולל המועסקים בישראל שמספרם נאמד בכ-130 אלף, ובהם כ-90 אלף בעלי רישיון העבודה.

הדו"ח אנו מסתפק בפרסום שורה ארוכה של נתונים, שרוב הישראלים אינו מודע להם. הוא כולל גם עדויות של פועלים פלסטינים המועסקים בערי ישראל ובהתנחלויות בשטחים, המספרות על החמרת מצבם בעת הקורונה.

מוחמד, פועל בן 23 שעבד במשך שנתיים באזור התעשייה ברקן, סיפר למחברי הדו"ח כי השתכר כ-180 שקל ליום עבודה בן שמונה שעות – הרבה מתחת לשכר מינימום. הוא נאלץ לוותר, לפי דרישת מעסיקיו, על ציוד מגן פן יאבד את אישור העבודה. סאמר, בן 33 ולשעבר סטודנט למדעי המחשב, הועסק במשך שנתיים במפעל מתכת בג'לג'וליה והשתכר פחות משכר המינימום הקבוע בחוק הישראלי. ימי העבודה של סאמר התחילו ב-06:00 בבוקר ולפעמים הסתיימו ב-21:00 – ללא תשלום שעות נוספות.

 

הפתרון: מדינה פלסטינית עצמאית

עיקרי המלצות הדו"ח המקיף הן להפסיק את ההעסקה בישראל באמצעות מתווכים, הגובים חלק ניכר משכרם הדל של הפועלים הפלסטינים; שמירת זכויות העובדים, כפי שקובעות האמנות הבינלאומיות; אכיפת חוקי העבודה – בייחוד תשלום שכר מינימום; שמירת בריאותם של העובדים ובטיחותם בעבודה; והענשת המעסיקים הישראלים העוברים על החוק.

בורו מציינת כי "השורש לניצול המחפיר של הפועלים הפלסטינים נעוץ בכיבוש. הפתרון הוא הקמת מדינה פלסטינית בצידה של ישראל, שתוכל לקדם כלכלה עצמאית ללא תלות בעבודה בישראל".

אין זה מקרי שההסתדרות אינה מתרגמת או מפיצה את הדו"ח, אשר הופק בארגון בו היא חברה בכירה. היא אף אינה מוזכרת בו, למרות שהיא אמורה להגן על זכויותיהם של כלל העובדים במשק הקפיטליסטי הישראלי.

זה עשרות שנים מצדדת ההסתדרות בכיבוש ואף לוקחת חלק בקמפיין הבינלאומי של הממשלה נגד החרם על ההתנחלויות. קיימת אף חלוקת עבודה, במסגרתה פועלת ההסתדרות לקדם את מדיניות הכיבוש ולהסיר את החרם בארגונים בהם משרד החוץ אינו מסוגל לפעול.

אפרים דוידי