דו"ח העוני השנתי של ארגון "לתת": משבר הקורונה העמיק את העוני בישראל

על-פי הדו"ח של ארגון "לתת" שפורסם הבוקר (שלישי), כ-700 אלף ממשקי הבית (24.1%) סבלו ממצוקה כלכלית טרום משבר הקורונה, בחודשים ינואר-מרס 2020. נתון זה זינק ליותר מ-1,2 מיליון משקי בית (38.6%) בשיא המשבר בין יולי לספטמבר 2021, וירד חלקית חזרה ל-932 אלף (31.6%) בין מאי ליולי 2021. גם שיעור משקי הבית הנמצאים קרוב לקו העוני של "לתת" (אך לא ירדו מתחתיו) עלה מ-14% טרום המשבר ל-27% היום. כך שבסך-הכול, על-פי "לתת", רוב משקי הבית בישראל נמצאים כיום מתחת לקו העוני או קרוב אליו. תחת מתודולוגיית "העוני הרב-ממדי", 651 אלף משקי בית, שהם 22% חיים בעוני בישראל.

מתנדבים מכינים חבילות סיוע בחגים (צילום: לתת)

 

מעיון בנתונים נוספים של "לתת" עולה כי 18% מהאוכלוסייה העידו כי האוכל שקנו לא הספיק להם, ולא היה להם די כסף לקנות עוד; ו-13.5% צמצמו בגודל הארוחות. 8.6% חוו חסימה או עיקול של חשבון הבנק; ו-25% העידו כי נמנעו מתיקונים מהותיים בדירתם בשל מצבם הכלכלי.

מקרב אוכלוסיית הנתמכים של "לתת", 44% העידו כי אין כלל סיכוי או שקיים רק סיכוי נמוך להם לצאת ממצבם; 51% מהם לא הכניסו ילד למסגרת בין גיל אפס ל-3 בשל מצבם הכלכלי; ו-39% נדבקו בנגיף הקורונה (לעומת 12% באוכלוסייה הכללית). על-פי סקר שערכו בקרב הציבור הכללי, 61% מאמינים שארגונים ועמותות מגזר שלישי הן המטפלות בפועל בעוני; 26% השיבו כי אלה דווקא אנשים פרטיים באמצעות תרומות; ו-13% בלבד סברו כי ממשלת ישראל עושה זאת; לעומת 21% בשנה שעברה.

לדברי אנשי הארגון "אחת הבעיות המתודולוגיות בדוח של ביטוח לאומי היא שהוא מתבסס על המרחק של משק בית מההכנסה החציונית (שחצי מעליה וחצי מתחתיה) בישראל. אך בזמן משבר הקורונה, ההכנסה החציונית של כלל מדינת ישראל ירדה, ובהתאם משקי בית שנחשבו עניים בעבר כבר אינם נחשבים כאלה בהתאם למתודולוגיה הבסיסית". לכן, "לתת" מודדים את המצוקה הכלכלית על-פי השכר החציוני ערב המשבר בתחילת 2020ומשלבים בו שני מדדים נוספים: "היעדר תנאים בסיסיים", כלומר מחסור כלכלי המוביל לשלושה ויתורים משמעותיים או יותר במילוי צרכים חיוניים; ו"מצוקה סובייקטיבית", כלומר דיווח על מצוקה כלכלית בשילוב הכנסה מתחת ל-6,000 שקל לנפש תקנית  – בהתחשב בגודל משק הבית. עמידה באחד הקריטריונים מביא משפחה למצוקה כלכלית.

 

לעיון בדו"ח העוני של "לתת": https://bit.ly/3e9Tlj9