נחשף בוועדה לקידום מעמד האישה: בוטלה הזכאות לדמי אבטלה לעובדות בחל"ת לאחר חופשת לידה

מענק של הביטוח הלאומי שמאפשר יציאה לחופשה ללא תשלום של שלושה חודשים לאחר תקופת לידה והורות, בנסיבות מוצדקות בלבד, תוך קבלת דמי אבטלה – בוטל. כך נחשף אתמול (ראשון) בדיון שנערך בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת).

הדיון שנערך אתמול בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (צילום: הכנסת)

 

הביטול נערך במסגרת התיקון לחוק החל"ת שקידם שר האוצר אביגדור ליברמן. ביטול דמי האבטלה פגע, בין היתר, באחת האוכלוסיות הכי נדרשות בישראל: רופאות מתמחות. מפניית מרשם – ארגון המתמחים לרפואה אל הוועדה התבררה הסוגייה בדיון שנערך בכנסת.

לדברי  מנכ"ל מרשם, גלעד סממה "התוודענו לסוגיה הדחופה לאחרונה וחשוב לתקן את העוול. נשים שהיו עשויות לקבל את הסעד הזה נאלצות לוותר עליו".

יו"ר מרשם, ד"ר ריי ביטון הוסיפה "בתום 14 שבועות של חופשת לידה ניתן להאריך אותה בשלושה חודשים נוספים. הביטוח הלאומי מסייג קבוצת נשים ספציפית. עד כה הרופאות המתמחות היו זכאיות לקבל את השלושה חודשים הנוספים בתשלום מתוך הבנה שהעבודה שלנו מאוד שונה מעבודה של אישה בכל מקצוע אחר. אנו עובדות בתורנויות של 26 שעות ברצף פעמיים בשבוע. התינוקות שלנו נמצאים במסגרות והפירוד שלנו מהילד מגיע ל-40 שעות בממוצע פעמיים בשבוע כשהתינוק בן 14 שבועות. שעות הנקה ומשרות אם לא רלוונטיות כלפינו בעבודה האינטנסיבית שלנו".

היו"ר תומא-סלימאן שאלה "למה נגעו בכן, למה השמיטו אתכן, אם מישהי פונה לביטוח הלאומי מה אומרים לה?". ד"ר ביטון השיבה: "פנינו אל הביטוח הלאומי ואמרו שהחוק תוקן לכך שאין יותר דמי אבטלה". יו"ר מרשם הוסיפה "זאת פגיעה אנושה ברופאות שמקריבות קורבן אישי גדול מאוד. זאת פגיעה שאי אפשר להישאר אדישים אליה".

נציג האוצר בדיון, אביעד שוורץ ננזף על ידי היו"ר: "מדוע אישה שעובדת בעבודה כל כך קשה לא תוכל לקבל דמי אבטלה תוך כדי חל"ת אחרי לידה? מדוע השמטתם את זה?" על כך השיב שוורץ: "לא בכוונה השמטנו את זה. הנקודה של החל"ת צריך באמת להיזהר אתה כי היא מורכבת. ההסדרה של חל"ת כוונה למצב הרגיל במשק ולא נעשתה מתוך מחשבה מה קורה ל-200 המתמחות בשנה שיולדות. נושא המתמחות לא היה על השולחן שלנו".
היו"ר הקשתה ואמרה "עכשיו שגילינו לכם את המצב מה העמדה שלכן?" ושוורץ השיב: "זה נושא שצריך לבחון אותו. זאת זכות שקיימת לנשים להאריך את חופשת הלידה לחופשה ללא תשולם והאם חלק מהן יהיו זקוקות לחל"ת זאת סוגיה שצריך לדון בה. המצב שהיה נבע מתוך פרשנות של הביטוח הלאומי לחוק אבל זה לא היה מוסדר באופן ברור בחוק".

נציבת השוויון הזדמנויות בעבודה, עו"ד מרים כהבא, הוסיפה כי הנציבות מצטרפת לקריאה להחריג את הנשים בנסיבות שמצדיקות זאת. "לא מובן למה זכות יתר שניתנת לנשים מבוטלת בלי שינוי במצבן. אנחנו לא רואים מה השתנה במצב הקיים". גם נציגי הביטוח הלאומי ביטוח הלאומי תמכו ברופאות המתמחות ואמרו: "הן לא יכולות במשרה של 26 שעות לשים את הילד במעון. לא הייתה הגדרה פורמלית בחוק לנושא הזה ולכן החלנו התפטרות מוצדקת והחלנו חל"ת מוצדק. התיקון לחוק לקח מאתנו את שיקול הדעת. היינו שמחים לחזור ולקבל את שיקול הדעת".

בדיון השתתפה ד"ר נועה הראל, מתמחה בבית חולים פורייה בטבריה ואם לילד בן 4 ותינוק בן 5 חודשים: "ברור לכולם שההתנהלות היומיומית שלי תלויה בדמי אבטלה בזמן החל"ת. זה דחוף וקריטי. אני בבית כי אין לי איפה לשים את הילד ולא תהיה לי אפשרות לשים ולהוציא מהמסגרת תוך עבודה של 30 שעות בתורנות. מבחינתי המצב גרם לזה שאפתח את כל החסכונות שלי. בעצם זה שתרמתי את זמני ואת המשכורת שלי. מבחינתי הדבר צריך להיפתר עכשיו ורטרואקטיבית עבור נשים כמוני שפתחו את החסכונות שלהן. אנחנו לא מסוגלות לחזור לעבודה עכשיו. לפעמים נדמה שלא רואים אותנו".

בתום הדיון דרשה ח"כ תומא-סלימאן ממשרד האוצר להשיב תוך שלושה ימים איזו הצעה הוא מעדיף: תמיכה בחקיקה הפרטית של יו"ר הוועדה וחברי כנסת נוספים או גיבוש הצעת חוק ממשלתית  – להכניס את התיקון החדש לתוך חוק ההסדרים שעוסק בביטוח הלאומי.

יצוין שאתמול גם פורסם שדמי האבטלה של כ־25 אלף ממובטלי הקורונה בני 45 פלוס שנותרו בסוף יוני כבר הופסקו או יופסקו לפני המועד הכללי, כך מתברר מנתוני הביטוח הלאומי. דמי האבטלה של הרוב יופסקו באמצע אוקטובר אבל מתברר שחלקם כבר הפסיקו לקבל או יפסיקו לקבלם במהלך החגים.

שר האוצר אביגדור ליברמן החליט שדמי האבטלה לבני עד 45 יסתיימו בסוף יוני, מה שהביא לירידה משמעותית במקבלי דמי אבטלה. מדובר בחוק שחוקק בעקבות דרישת ליברמן, ולביטוח הלאומי אין שיקול דעת לגביו. אלא שמתברר שבפועל מתוך כ־120 אלף מובטלים בני 45 ומעלה, שנותרו בסוף יוני, רק כ־95 אלף יקבלו את מלוא התקופה. דמי האבטלה של כ־25 אלף כבר הופסקו או יופסקו בשבועות הקרובים.

 

סרטונים – הדיון אתמול בוועדה לקידום מעמד האישה:

https://www.facebook.com/mirsham.org/videos/1213721292460484

https://www.facebook.com/mirsham.org/videos/187069090181130

 

עוד בנושא:

בעקבות החלטת ליברמן: הופסקו דמי אבטלה לכ-25 אלף מובטלים בני 45 ויותר