מתחת לרדאר: צה"ל הפך לבורג במכונת המלחמה האמריקאית במזרח התיכון

בתום פגישתו עם ראש הממשלה נפתלי בנט בבית הלבן, הבטיח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהצהרה פומבית, כי "איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני", והסביר ש"במידת הצורך" ייבחנו גם "אפשרויות פעולה אחרות, שאינן מדיניות". בממשלת הימין הביעו שביעות רצון מההצהרה . על כך דיווח עמוס הראל ב"הארץ" ערב החג.

ספינת חיל הים בסיור בים האדום יחד עם אוניות הצי האמריקאי, בשבוע שעבר (צילום: דובר צה"ל)

שלא במפתיע, ראש ממשלת השינוי מצא שותף בדמות ראש ממשל השינוי. אך בכל הקשור בשמירה על האינטרסים האמריקאיים באזור, בהמשך הכיבוש ובדיכוי העם הפלסטיני – אין הבדל בין ממשל טראמפ לממשל ביידן ובין ממשלת נתניהו לממשלת בנט.

יתר-על-כן, שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות (ליתר דיוק: הכפפת צה"ל לאינטרסים הגלובליים של האימפריאליזם האמריקאי) רק גובר. בחודשים האחרונים אנו עדים ליותר ויותר "תרגילים צבאיים" משותפים לשתי המדינות. כל זאת מתחת לרדאר, מבלי שהדבר מעורר ויכוח ציבורי, נתון לפיקוח פרלמנטרי או לכל הפחות נידון בכנסת או בעיתונות הממסדית.

לפי החלטת טראמפ, צה"ל "עבר לאחריותו" של פיקוד המרכז של צבא ארה"ב ((CENTCOM. עבור מי שאינו בקיא בהלכות האימפריה האמריקאית, נבהיר ש"פיקוד המרכז", שמפקדתו שוכנת בדרום ארה"ב, חולש על המזרח-התיכון ועל הרפובליקות הסובייטיות לשעבר קזחסטן, אוזבקיסטן, טורקמניסטן, טג'יקיסטן, קירגיסטן, וכן על אפגניסטן ופקיסטן. פיקוד הדרום ((SOUTHCOM חולש על כל מדינות אמריקה הלטינית, ממקסיקו בצפון ועד ארגנטינה בדרום; וכך הלאה… העולם כולו כפוף לפיקודים אזוריים של צבא ארצות הברית.

בעקבות נסיגת ארה"ב מאפגניסטן, זקוק פיקוד המרכז של צבא ארה"ב לחיזוק, והצבא הישראלי נקרא אל הדגל… של הפסים והכוכבים. כאילו לא די בכך שפועלים בישראל בסיסים של חיל האוויר של ארה"ב, שבאזור המרכז ישנם מחסני נשק של צבא ארה"ב ושנמל חיפה היה לנמל הבית של הצי השישי – הגיעה העת להתייצב בכל הכוח הצבאי.

בשבוע שעבר נערך לראשונה בים האדום תרגיל משותף של חיל הים עם הצי החמישי של ארה״ב. "במהלכו בוצעו תרחישי הגנה, חילוץ והצלה ותרחישים נוספים. כל זאת, תוך עבודה משותפת מבצעית בין הציים, שמטרתה העיקרית למידה משותפת וחיזוק הקשר בין הציים" – כך מסר דובר צה"ל. "התרגיל מסמל את יריית הפתיחה לעבודה המשותפת של זרוע הים עם הצי החמישי, כחלק ממעבר צה״ל להשתייכות לפיקוד המרכז של צבא ארה״ב", הוסיף. ב-10 באוגוסט נערך תרגיל צבאי משותף, בהשתתפות חילות האוויר של ארה"ב וישראל, שבין היתר דימו תקיפה משותפת (באיראן?).

מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, הגנרל פרנק מקנזי, שביקר בישראל בכמה הזדמנויות בחודשים האחרונים והמקיים קשר שוטף עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, הבהיר: "העברת האחריות" על צה"ל לתחום אחריותו של פיקוד המרכז היא תולדה של "הסכמי אברהם" שנחתמו עם נסיכויות המפרץ בחסות ממשל טראמפ. זה קצת מבלבל, הרי נתניהו שב והכריז שאלה הסכמי שלום.

 

מאמר המערכת של השבועון "זו הדרך" שייצא לאור מחר, חמישי