בין המדינה לבדואים ניצת בשנת 71 כשהוכרז הליך הסדר קרקעות בנגב הצפוני. הוועדה בדקה ומצאה כי כיום נותרו 2,749 תביעות לקרקע של הבדואים מהמדינה. סך כל השטח שהבדואים תובעים מהמדינה נכון לשעה זו הוא קרוב ל-600 אלף דונם.
הוועדה מנתה את התקציבים שהושקעו בבדואים על ידי הממשלה מאז שנת 2003 והגיעה למסקנה כי מדובר בכ-9.8 מיליארד שקלים. יחד עם זאת, חלק מהתקציבים לא נוצלו והוועדה סבורה כי צריך להמשיך את ההשקעה בתשתיות ובחינוך במגזר הבדואי, להעניק תמריצים למשרתים בצה"ל ולהשקיע בעידוד הגיוס לזרועות הביטחון.
כשבתעודת הזיהוי רשום שם השבט כמקום המגורים, ניתן להבין כי מדובר במגורים באזור לא מוכר, המכונה על ידי המדינה "הפזורה", להבדיל מהישובים המוכרים שמכונים "אזור הקו הכחול". כל תושבי "הפזורה" הבדואים לא מקבלים תקציבים מוניציפאליים, לא משלמים מיסים, אין להם שלטון מקומי, אין שירותים, כמעט ואין חיבור למים, אין ארנונה, אין תכניות מתאר, אין היתרי בניה, אין הליכים חוקיים כלשהם.
בשנת 1945, קובעת הוועדה, היו בנגב 290 מבנים בלתי חוקיים. ב-56' הגיע מספרים ל-955, ב-94' ועדת חקירה פרלמנטרית העריכה אותו ב-12 אלף, ב-99' הגיע ל-24 אלף, ב-2004 ל42 אלף, וכיום עומד מספר המבנים הבלתי חוקיים על כ-50 אלף. בין 1,500 ל-2,000 מבנים לא חוקיים מתווספים כל שנה.
הוועדה קובעת: "בשנים 1998-2001 הופסקה כליל, כמדיניות ממשלתית, הריסת המבנים הבלתי חוקיים בנגב. מבצעי ההריסות חודשו לאחר מכן טיפין טיפין. ניתן לומר לנוכח המציאות כי אכיפת החוק נכשלה וכיום אין עוד אפשרות מעשית לממש את כל צווי ההריסה ולהרוס כל בניה בלתי חוקית. איום ההריסה אינו מרתיע עוד את התושבים".
לאחר הקביעה זואומרת הוועדה, כי יש צורך להקים ועדת תביעות, שתדון בכל תביעות הבעלות על קרקע התלויות ועומדות. בסמכותה יהיה לקבוע אם התקיימו התנאים והתביעה מוכחת, לקבוע את שטח הקרקע, ואת שיעור התמורה הכספית שתשלם המדינה. "הבדואים הם תושבי המדינה ואזרחיה, הם לא שקופים ולא חסרי מעמד וזכויות, יש להבין את טענותיהם ולהתחשב בצרכיהם", קובעת הוועדה, וממליצה שבמסגרת ועדת התביעות לא ייפתחו הסדרים שכבר סוכמו בעבר בין הבדואים למדינה, והתנאים עליהם הוסכמו כבר, יקויימו במלואם.