מכתב גלוי לראש עיריית חיפה בעקבות הניסיון הפשיסטי לפוצץ אירוע תרבותי

כמדי שנה, ארגן בית הגפן בנובמבר את הפסטיבל "סיפור חיפאי". הפסטיבל החל דרכו בשנת 2006, בצל מלחמת לבנון השנייה ובעקבות הצורך שעלה אז בהעמקת ההידברות ובהשמעת נרטיבים שונים.

אחד מאירועי הפסטיבל השנה עסק בנושא "גבולות התרבות הפלסטינית", ועורר את כעסם של ארגוני ימין קיצוני. אלה החליטו לערוך הפגנה אלימה (20.11) בכניסה לאירוע שנערך במוזיאון טיקוטין בשדרות הנשיא. כפי שהעיד אחד ממארגני ההפגנה, במהלכה תקפו הוא וחבריו מילולית ואף פיסית את עובדי בית הגפן. התברר שהבריונים כלל אינם תושבי חיפה.

מנכ"ל הארגון הפשיסטי "בצלמו", שי גליק, אישר בעצמו כי משתתפי ההפגנה הגיעו "מרמת הגולן, מטבריה, מעכו, מבית שמש ומבאר שבע. מכל הארץ הגיעו אנשים". עמם הגיעו חברי כנסת מסיעות הימין הקיצוני שפעלו לביטול האירוע.

בצל האירועים האלימים, ההודעה היחידה שהוציאה העירייה והעומדת בראשה, עינת קליש רותם, הייתה אומללה ומזיקה. ראש העיר השילה מעצמה כל אחריות: "נודע לנו על קיומו של הכנס מכלי התקשורת. מדובר באולם אירועים השייך לתאגיד העירוני בית הגפן". ראש העיר – כך נמסר – "הנחתה את הייעוץ המשפטי לעירייה לבדוק באופן בהול את חוקיות הכנס, והאם ניתן למנוע מדוברים שהביעו תמיכה בטרור להשתתף בו". כדי להוסיף חטא על פשע, ההודעה חתומה במילים: "חיפה תמשיך להיות מודל לחיים משותפים, לסובלנות ולקבלת האחר".

אנו, חברי סיעת חד"ש במועצת העיר, דורשים מכל ראש עיר מכהן בחיפה לגונן על חופש הביטוי ולשמור כראוי על המרחב הדמוקרטי בעיר. אנו מצפים מהנהגת העיר לגלות אומץ מול מתקפות מתוזמרות הקוראות להגביל את חופש הדיבור. קל וחומר כאשר מטרתן היא צנזור הפעילות של תאגיד עירוני המוגדר "מרכז תרבות ערבי-יהודי", המקיים את

הפסטיבל מזה שני עשורים.

חברות  וחברי  סיעת  חד"ש  קוראים  לתרגם  את  סיסמאות העירייה המתפארות ב"חיים המשותפים" למדיניות ברורה. על ראש העיר לעמוד איתנה נגד המסיתים לפגוע בתושבים הערבים בעיר. כך נהגו קודמיה: אריה גוראל, כאשר התנגד לביקור מייסד תנועת הטרור "כך", מאיר כהנא, בוואדי ניסנאס בשנות השמונים; עמרם מצנע, כאשר הורה לחצוץ בין שוטרים למפגינים באירועי אוקטובר 2000; ויונה יהב כשהתנגד לסגירת תיאטרון אל-מידאן והדף את ההסתה הגזענית שהשתוללה בנובמבר 2016 .

כ-700 תושבות ותושבים, יהודים וערבים, רובם מחיפה, חתמו ערב האירוע על עצומה הקוראת לשמור על חופש הביטוי, על הדמוקרטיה ועל הקיום המשותף בעיר.  בין החותמים: כלות וחתני פרס ישראל, אנשי רוח, אקדמאים, רופאים, אמנים, נבחרי ציבור, פעילים ותושבים מן השורה.

בחיפה מתגורר ציבור יהודי וערבי הדוגל בערכים אלה ורואה בהם את נשמת אפה של חיפה ואת אחד מסלעי קיומה כעיר משותפת וכמטרופולין תרבותי וכלכלי. רק תוך שמירה על ערכים אלה, תהווה חיפה באמת ובתמים אלטרנטיבה המאפשרת חיים משותפים. אנו קוראים לראש העיר קליש רותם לגנות את הפגיעה בצוות התאגיד העירוני במהלך אירוע התרבות, לחזור בה מכינוי דוברי האירוע "תומכי טרור" ולהדגיש את חשיבותו של חופש הביטוי בעיר חיפה.