מועצת מק"י: מגעים עם פעילים ערבים-בדואים מהנגב להרחבת הרשימה המשותפת

מועצת המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) התכנסה בשבת שעברה בשפרעם. במועצה דנו מאות צירים מרחבי הארץ בהיערכות המפלגה לקראת הבחירות לכנסת ב-1 בנובמבר. את ישיבת המועצה פתחה ח"כ עאידה תומא-סלימאן, חברת הלשכה הפוליטית של מק"י. תומא-סלימאן החלה את דבריה בברכה לברית הנוער הקומוניסטי הישראלי (בנק"י), המקיימת בימים אלה 15 מחנות קיץ לבני ולבנות נוער במקומות שונים ברחבי הארץ. לדברי תומא-סלימאן, פעילות בנק"י להכשרת דור חדש של פעילים קומוניסטיים היא הערובה הטובה ביותר להמשכיות דרכה של המפלגה.

צירי מועצת מק"י הפגינו בשבת שעברה נגד יוקר המחיה ומדיניות הממשלה בצומת שפרעם (צילום: זו הדרך)

 

עוד הדגישה תומא-סלימאן כי מק"י וחד"ש מתייצבות נגד גוש נתניהו, אך גם נגד גוש לפיד-בנט. לדבריה, המדיניות המשותפת לשני הגושים היא הרחבת ההתנחלויות והעמקת הכיבוש, האפליה הגזענית נגד אזרחי ישראל הערבים והקפיטליזם הניאו-ליברלי. מק"י, שהיא מפלגת השוויון, הצדק והשותפות היהודית-ערבית, שוללת מדיניות זו מן היסוד.

 

 

רשימה ערבית-יהודית שתילחם למען העובדים

מזכ"ל המפלגה עאדל עאמר הדגיש  כי לפתחה של מק"י ניצבות שתי משימות פוליטיות חשובות: האחת היא השבת הכיבוש והסוגיה הפלסטינית אל מרכז השיח הציבורי והפוליטי בישראל; והשנייה היא הצבת יוקר המחיה בהקשרו הפוליטי האמיתי – תוצאה של המשטר הקפיטליסטי הניאו-ליברלי הפרוע המושל בישראל.

בהתייחס לבחירות אמר עאמר, כי מק"י וחד"ש ינהלו קמפיין בחירות חיובי. לדבריו, "יש לנו הישגים וחזון להציג לשני העמים בארץ: חזון שוויוני, צודק, של שלום ושל שותפות יהודית-ערבית". עוד סיפר כי בשבועות האחרונים מקיימות חד"ש ומק"י מגעים עם תע"ל ובל"ד, וכן עם אנשי ציבור בנגב, על אודות הרכב הרשימה המשותפת והמשך דרכה. לדבריו, הרכב הרשימה יוכרז במהלך השבועיים הקרובים. עאמר הדגיש כי "לא מדובר במאבק על כיסאות, כפי שמנסים לתאר זאת כמה מאמצעי התקשורת", אלא ב"גיבוש הסכמות פוליטיות וקו פוליטי משותף". עוד הוסיף: "נישא את הרשימה המשותפת על כתפינו, אך לא בכל מחיר".

לקראת כינוס מועצת חד"ש ב-13 באוגוסט, בה תיבחר רשימת חד"ש לכנסת, אמר עאמר: "עלינו לבחור רשימה ערבית-יהודית לוחמת. איננו מפלגת מיעוט או מפלגה מגזרית, אלא מפלגה שמייצגת את העובדים בשני העמים". עוד הדגיש את חשיבות הייצוג הנשי ברשימה.

 

נצעד לבחירות בראש מורם

נועה לוי, חברת הוועד המרכזי, שיבחה את פעילותה הפרלמנטרית של סיעת הרשימה המשותפת: "הסיעה שלנו הובילה פוליטיקה מדויקת, וזה ניכר לכל מי שעקב אחר פועלה. רע"מ ומרצ, לעומת זאת, התלכלכו בשל חברותן בקואליציה ימנית וקפיטליסטית שהצביעה בעד משטר האפרטהייד. לרשימה שלנו יש הישגים אמתיים שאפשר להתגאות בהם, מה שאין ליריבותינו. לכן עלינו ללכת לבחירות בראש מורם".

חברים אחרים קראו לשקול חלופות לרשימה המשותפת, והיו אף שהציעו להתמודד בבחירות באופן עצמאי אם יסרבו שאר מרכיבי המשותפת להקצות לחד"ש ארבעה מתוך ששת המקומות הראשונים ברשימה. לדברי צירים אלה, הרשימה המשותפת נסמכת על הפעילים ועל קהל הבוחרים של מק"י וחד"ש, אך אינה מאפשרת להן לבטא את עמדותיהן הפוליטיות בבהירות.

מקצת הצירים קראו לשריין ברשימה המשותפת אישי ציבור בלתי-מפלגתיים, כדי להפוך אותה למושכת יותר לקהל הבוחרים. אחרים, לעומת זאת, הזהירו מפני שריון אישים חסרי מחויבות מפלגתית, שעלולים להתגלות כבלתי-אמינים – כפי שקרה בכנסת היוצאת עם מאזן גנאים (רע"מ) או ג'ידא רינאווי-זועבי (מרצ).

אחדים מהצירים קראו להציב את משבר האקלים כסוגיה חשובה על סדר היום של מערכת הבחירות הקרובה. לדבריהם, משבר האקלים קשור באופן הדוק בשאלות החברתיות בישראל, ואף בהתפתחויות פוליטיות אזוריות כמו הסכמי הנפט והנורמליזציה שגובשו בביקור הנשיא האמריקאי ביידן בסעודיה. אבשלום סטולר-עזרא, ציר מסניף תל אביב, ציטט את דבריו של הפעיל הסביבתי הברזילאי צ'יקו מנדס: "סביבתנות ללא מאבק מעמדי היא בסך הכל גינון".

יצוין כי בתום המועצה, הפגינו עשרות פעילי חד"ש ומק"י נגד יוקר המחייה בצומת שפרעם הסמוך למקום התכנסותה. המפגינים הניפו שלטים ובהם הכיתוב: "מהעלאות המחירים הטייקונים מרוויחים", "המחירים עלו והמשכורת קפאה", "העלאת מס על ההון – לא על ההמון" ועוד. בהפגנה השתתף ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) ומסר: "הפגנו נגד יוקר המחיה ולמען מדיניות חברתית וכלכלית שוויונית – למען המעמדות המנוצלים והחברה כולה".

אסף טלגם