ח"כ תומא-סלימאן באסיפה פומבית בת"א: השגנו הישגים למרות שהותקפנו בכל החזיתות

סניף חד"ש בתל אביב קיים ביום ראשון האחרון אסיפה פתוחה לסיכום מערכת הבחירות, בהשתתפות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש). בפתח דבריה הודתה תומא-סלימאן לחברי הסניף על מאמציהם במערכת הבחירות. לדבריה, "אנו חבים את ההצלחה בבחירות לפעילות ולפעילים שלנו. בשעה 15:00 ביום הבחירות עמד שיעור ההצבעה בציבור הערבי על 24% בלבד. המצב נראה אבוד. פתחנו בגעוואלד – 'פזעה' בערבית – והצלחנו לעורר את המצביעים. רבים נבהלו מהאפשרות שחד"ש לא תיוצג בכנסת". עם זאת, הדגישה, "עלינו לעשות חשבון נפש פוליטי ולהבין, כיצד הגענו למצב בו נשקף איום לייצוג שלנו בכנסת".

אסיפת חד"ש שנערכה ביום ראשון האחרון בהשתתפות ח"כ עאידה תומא-סלימאן על תוצאות מערכת הבחירות (צילום: זו הדרך)

 

תומא-סלימאן ציינה כי קמפיין הבחירות של חד"ש נאלץ להדוף מתקפה רב-חזיתית הן מול התקשורת העברית הן בקרב היישובים הערביים. "ביישובים תלו כרזות שקראו לא להצביע אם המפלגות הערביות לא יתאחדו. בדיעבד התברר שתלו אותן ארגוני ימין, ביניהם הפשיסטים מ'אם תרצו', במטרה לדכא את ההשתתפות בהצבעה. הליכוד השקיע מיליונים בתעמולה באתרי אינטרנט פופולריים בערבית, כדי להפיץ ייאוש ולחבל בהגעת בהצבעה".

חזית נוספת הייתה מול בל"ד, שהקמפיין שלה היה מבוסס על תעמולה ארסית נגד חד"ש. תומא-סלימאן ציינה, כי עד שעה מאוחרת בערב שקדם להגשת הרשימות, העריכה הנהגת חד"ש כי תגיש רשימה משותפת עם תע"ל ובל"ד, אך האחרונה הוסיפה לערום קשיים (זאת למרות שהוועד המרכזי שלה כבר אישר את ההסכם). "חשבנו שבל"ד משחקת משחקים של הרגע האחרון בניסיון לחלץ הישגים במו"מ על חשבון תע"ל, אך טעינו בהערכת כוונותיה האמתיות", אמרה. "העילה שסיפקה בשעתו רע"מ לפרישה מהרשימה המשותפת הייתה סוגיית טיפולי ההמרה. אך לימים התברר שעמדו מאחוריה שיקולים אחרים. עלינו להתייחס באופן דומה גם לפרישתה של בל"ד – ימים יגידו מה עמד מאחוריה. לדעתי, פרישת בל"ד ומתקפת התעמולה המתוזמרת שלה נגד חד"ש היו ניסיון לבסס לעצמה מעמד זהה למעמד המפלגה הקומוניסטית בציבור הערבי", הדגישה. תומא-סלימאן העריכה כי בל"ד גייסה תומכים חדשים בעיקר בקרב לא-מצביעים ומצביעי רע"מ לשעבר, ולא על חשבון חד"ש.

התייחסה תומא-סלימאן למתקפה התקשורתית שספגה על רקע התנגדותה למבצע הצבאי בשכם: "פוליטיקאים רבים השתמשו במילה שהידים לפני, ואיש לא פצה פה. אך בחודש האחרון לא הפסיקה התקשורת את מתקפותיה עלי בגלל השימוש שלי במילה, ומתקפות אלה נמשכות עד היום. אפילו זהבה גלאון, שבעבר הייתה מזדעזעת מפשעי הכיבוש, מזדעזעת היום מהמילה שהידים. רוצים לבודד אותנו ולהפוך אותנו למוקצים. רוצים להכניע ולביית אותנו כפי שרע"מ איפשרה שיעשו לה", הוסיפה.

לדברי תומא-סלימאן, המציאות הפוליטית החדשה וקריסת השמאל הציוני מחייבות את חד"ש להרחיב את שורותיה, ובמיוחד בקרב הציבור היהודי: "עלינו לבנות מחנה שמציב אלטרנטיבה אמיתית, ולחבור לכל מי שמתנגדים לכיבוש ולפשיזם. אין אצלנו וטו על שיתוף פעולה עם ציונים, ואנחנו לא דורשים מאיש להיות קומוניסט או לגנות את הציונות, כדי לבנות עמו שיתוף פעולה. הפשיזם הוא הסכנה המידית, ולכן צו השעה הוא בניית חזית אנטי-פשיסטית. עלינו לעודד יוזמות בשטח, יחד עם כל מי שהפשיזם מאיים עליו: ארגוני הנשים, איגודי העובדים, ארגונים הפועלים נגד הכיבוש, אקדמאים ומשפטנים".

בסיכום דבריה קראה תומא-סלימאן לפעילים להמשיך בהפקת הלקחים ובביקורת, ולחזק את השותפות היהודית-ערבית. "חד"ש", אמרה, "מתמודדת עם קשיים, אך היא נותרה התנועה הפוליטית היחידה בה לשותפות כזאת יש בסיס איתן".

 

אסף טלגם

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116858