הנשיא הופך לרודן: הקומוניסטים קראו להחרים את משאל העם בתוניסיה

יותר מ-92% תמכו בחוקה החדשה של הנשיא קייס סעיד, כך מסרו אמש (שני) מקורות רשמיים בתוניסיה. אולם, רוב האזרחים בחרו להחרים את משאל העם במחאה על נוסח החוקה שמשנה את אופיו של השלטון והופכת את הרפובליקה לרודנות. על פי ההערכות רק 20% מבעלי זכות הבחירה לקחו חלק במשאל. יצוין שהכוחות הפוליטיים מהשמאל קראו להחרימו. מפלגת העובדים הקומוניסטית אף פתח לפני חודשיים במבצע ארצי להחרמת הבחירות. הפגנות שנערכו נגד החוקה, בהשתתפות ראשי המפלגה, שדוכאו ביד קשה.

החוקה החדשה מעניקה לנשיא בן ה-64 סמכויות נרחבות ביותר. כך, למשל, הנשיא לא כפוף יותר לפרלמנט או למערכת המשפט. בכך, האיזונים והבלמים במשטר שקם בשנים שלאחר מחאת האביב הערבי הוסרו. החוקה גם קובעת שהנשיא יוכל להמשיך לשלוט על ידי צווים נשיאותיים עד לבחירות בדצמבר, שבהן יצביעו על פרלמנט חדש ומוחלש מתמיד. עוד החוקה מחזקת את הזהות האסלאמית של השלטון.

פעילים קומוניסטים מפיצים כרוזים נגד החוקה החדשה בחוצות תוניס (צילום: מפלגת העובדים)

 

זה יותר משנה שקייס סעיד שולט לבדו בתוניסיה. בקיץ שעבר הוא פיטר את שרי הממשלה והקפיא את פעילות הפרלמנט, שאותו פיזר בהמשך. לאחר מכן הורה לפטר עשרות שופטים שהתנגדו לשלטונו בטענה ש"צריך לטהר את מערכת המשפט".

בתקופה זו, סעיד מינה לתפקיד ראשת הממשלה את פרופ' נג'לא בודן רמדאן, בכירה במשרד להשכלה גבוהה. אמנם היה מדובר באישה הראשונה בתפקיד, אולם רמדאן נכנסה אליו חסרת ניסיון וכוח פוליטיים כלשהם. "ראש הממשלה הפכה בובה בידי סעיד", טוענים במפלגת העובדים.

אחת מטענותיו של סעיד היא שמהלכיו נחוצים כדי "להציל את תוניסיה" משיתוק פוליטי וקיפאון כלכלי מאז החוקה של שנת 2014. זו שהגדירה את הפרדת רשויות השלטון במדינה.

בפועל, סעיד ניצל את המצב המורכב שאליו נקלעה המדינה עם משבר הקורונה כדי להשתלט על המדינה הצפון-אפריקאית. "מול המשבר הקפיטליסטי המחמיר, האבטלה הגואה והגירת הצעירים הגדולה, הנשיא מעוניין להפוך ולרודן ולהשליט את המדיניות הניאו-ליברלית של קרן המטבע הבינלאומית", נמסר ממפלגת העובדים.