האוצר רוצה לפגוע בוותק ולהעסיק בחוזה אישי: התפוצץ המו"מ על הסכם המורים

המו"מ בין משרד האוצר למורים, שחודש לראשונה מאז הפסקתו לפני כחודש, התפוצץ אתמול (שני) בתום ישיבה קצרה. במסר ששלחה אמש לחבריה, הבהירה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד: "ברצוני לעדכנכם כי הפגישה שהתקיימה באוצר שוב התפוצצה, כיון ששוב הוצגה לנו הצעה שעיקרה לפגוע בשכרכם ובתנאי עבודתכם. פקידי האוצר מציגים לציבור נתונים חלקיים ומבצעים מניפולציות במספרים בניסיון להסיט את הציבור נגדנו. בין היתר הם דורשים לבטל את הוותק ובמקום זה לשלם 50 שקל לכל שנה ובנוסף לפגוע בקידום בדרגות ובמקום זה לשלם 250 שקל לדרגה". יצוין שכעת קידום בדרגה משמעו תוספת שבין 450 ל-1,200 שקל

עוד הבטיחה בן דוד ש"הסתדרות המורים לא תיתן לכך יד ונמשיך להיאבק מול כל מי שמנסה לפגוע בכם. כמובן שגם שכר התחלתי של 9,000 לא מקובל עלינו לחלוטין ולא יעצרו את הדימום הכבד של מערכת החינוך. משרד האוצר ממשיך בשיטות הישנות שלו ובניסיון לפלג את ציבור עובדי ההוראה בין חדשים לוותיקים ואנו לא נאפשר זאת. נמשיך להיאבק עד להסכם שכר מיטבי לכל עובדי ההוראה".

מורות ומורים מפגינים בקרבת ביתו של ראש הממשלה יאיר לפיד ברמת אביב, 20 ביוני 2022 (צילום: הסתדרות המורים)

 

עוד כוללת הצעת האוצר מהלך שהסתדרות המורים התנגדה אליו בעבר – הרחבת סמכויות המנהלים לתגמל מורים (באמצעות גמול תפקיד נוסף בסך 600 שקלים בחודש), לפטר אותם או לעכב מתן קביעות. באוצר אימצו את עמדותיו של פורום קוהלת הניאו-ליברלי לפיהן הבעיה של מערכת החינוך היא הליך פיטורי המורים, שכולל גם ועדה פריטטית עם האיגודים המקצועיים. אך לא ברור מדוע באוצר מבקשים דווקא כשחסרים במערכת החינוך אלפי מורים להתעקש על פיטורי מורים, במקום מנגנונים אחרים למורים שאינם מתאימים לתפקיד כמו פרישה מרצון או העברה לתפקיד אחר.

מרכיב נוסף בהצעה, שמבחינת הסתדרות המורים הוא קו אדום, הוא העסקת מורים בחוזים אישיים במצבים של קושי בגיוס מורים, או בקליטה של מורים המוגדרים "איכותיים". בהודעת האוצר השתמשו בכינוי המביך "גיוס טאלנטים", משל הייתה מערכת החינוך תוכנית טלוויזיה.