מוביל בהפרש ניכר בכל הסקרים: הקומוניסטים מגנים פסילת מועמד השמאל לנשיאות ברזיל

בית המשפט העליון לענייני בחירות בברזיל קבע אמש (שישי) כי הנשיא לשעבר לואיס אינסיו "לולה" דה סילבה, המרצה עונש מאסר, לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות לנשיאות בשל עבירות שחיתות בהן הוא הורשע. עורכי דינו של דה סילבה הודיעו כי יערערו על ההחלטה.

2018-09-01_172819

"לולה" באסיפה שנערכה בתחילת השנה בסאו פאולו (צילום: פורטל ורמליאו)

השופט אוג פרננדס אמר בדיון בעניינו של דה סילבה כי "הדבר שבו אנו עוסקים היום הוא השוויון של כל האזרחים בפני החוק והחוקה". ההחלטה התקבלה ברוב של שישה שופטים מול אחד. יצוין שמפלגת העובדים בחרה בלולה כמועמדה לבחירות שייערכו באוקטובר כי הוא חף מפשע. בימים אלה מרצה דה סילבה עונש של 12 שנות מאסר שנגזרו עליו בגין שחיתות למרות שלא הוצגה כל הוכחה ממשית לכך.

לולה היה לפוליטיקאי האהוד ביותר בברזיל בכל הזמנים. על פי סקר שנערך במדינה לאחרונה, במרוץ לנשיאות מוביל דה סילבה עם 39% תמיכה ואחריו מועמד הימין הקיצוני ג'איר בולסונרו, הנתמך על ידי הצבא, עם 19% .

השבוע עוד הופצו ברשתות החברתיות מודעות תמיכה בלולה על ידי מפלגות השמאל, ביניהן המפלגה הקומוניסטית. המרוץ לנשיאות נכנס ליום ה-35 כשמועד הבחירות נקבע ל-7 באוקטובר. כך שכל האפשרויות עוד פתוחות עבור מפלגות השמאל. בתגובה להחלטת הוועדה, אמרו במפלגת העובדים כי מדובר בכניעה לאליטות ששאפו לבלום את לולה מלשוב לתפקידו. בנוסף, הוועדה התעלמה מהמלצת מועצת זכויות האדם של האו"ם להשיב ללולה את זכויותיו הפוליטיות כל עוד הערעור על הרשעתו לא הוכרע. 

אף על פי כן, את מועמדתו של סילבה צפוי להחליף המועמד לסגן הנשיא, פרננדו חדד, ראש העיר לשעבר של סאו פאולו וסגניתו, המנהיגה הקומוניסטית מנואלה דאבילה. מפלגות השמאל יאלצו להצהיר על מועמדתם עד ה-17 בספטמבר. בנוסף החליטה ועדת הבחירות שייאסר על סילבה להופיע בתשדירי המפלגה בטלוויזיה וברדיו עד שמועמדתו תוסר רשמית.

הבוקר פרסמה יו"ר המפלגה הקומוניסטית של ברזיל, לוסיאנה סנטוס, הודעת גינוי חריפה בעקבות פסילת לולה. לדבריה "אתמול, היום בו בית המשפט העליון החליט לפסול את המועמדות של לולה ירשם כאחד השחורים בתולדות ברזיל". "המאבק ברחובות ובבתי המשפט לשחרורו של לולה יימשך", הבטיחה.

לגילוי הדעת המלאה של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל בעקבות פסילת לולה (בפורטוגזית):

http://www.vermelho.org.br/noticia/314613-1