בגלל תנאי השכר והצפיפות: השבתה במעונות המשרתים 100 אלף פעוטות

נכשל הניסיון למנוע את השבתת מעונות היום ממחר (ראשון). הארגונים המפעילים את המעונות, בהם נעמת, ויצ"ו ואמונה, מסרו בעקבות "פיצוץ" פגישה אתמול שהצעת האוצר "מבישה" ולמעשה שהאוצר לא הציע דבר".

ראשי הארגונים מסרו עוד כי הצעת האוצר דיברה על הקמת "ועדה עתידית" בלבד. "אם מישהו חושב שאפשר לפתור את בעיית הגיל הרך בתוספת של כמה עשרות שקלים למטפלת, הוא טועה לחלוטין", אמרו ראשי הארגונים.

2018-09-01_172835

הפגנת סייעות, ביום שני האחרון, בקריית הממשלה בתלאביב (צילום: כוח לעובדים)

כך, שעקב העמדות הניאוליברליות של האוצר המסרב לתקצב כראוי שירותי רווחה וחינוך, כ-100 אלף פעוטות בכ-1,500 מעונות צפויים לשבות החל ממחר. המעונות המפוקחים על ידי משרד הרווחה מופעלים על ידי נעמת, ויצו, אמונה, נאות מרגלית, נשי חירות, נאות יעקב ועוד ארגונים. בישראל התקן קובע כי מטפלת אחת במעונות המפוקחים אחראית על שישה ילדים ואילו בארגון המדינות הקפיטליסטיות המרכזיות (OECD) התקן המקובל קובע שכל מטפלת אחראית על ארבעה ילדים

הארגונים דורשים תנאי עבודה ושכר ראויים למטפלות, הגדלת התקן למטפלת בכל כיתה והכשרות מקצועיות. המחסור בכוח אדם מתבטא בבעיות קשות בגיוס עובדות חדשות ושימור של עובדות קיימות

״אני לא מבינה איך יכול להיות ש-100 אלף פעוטות יישארו בבית ביום ראשון ועד לרגע זה אף גורם בממשלה לא פנה אלינו", אמרה יו"ר נעמת, גליה וולך, "אני קוראת למשרד האוצר והרווחה להתעורר. אין לנו יכולת, כארגונים חברתיים אחראיים, לפתוח את שנת הלימודים. מצופה היה שבשלב זה יחל כבר מו"מ אינטנסיבי למציאת פתרון. המעונות יישארו סגורים עד לשיפור במצבת כוח האדם ובתנאי המטפלות".

בהמשך פנתה לשלטונות ואמרה: "ממשלת ישראל תתעוררי. חינוך מתחיל בלידה ולא בגיל 3. כל שקל שתשקיע המדינה בפעוטות האלו ישתלם לה, חברתית וכלכלית, בשנים הבאות. כולם מבינים את זה, אך אף אחד בממשלה לא חותר לפתרון. אנחנו אומרים: עד כאן".

ביום שני האחרון, נערכה הפגנה ארצית של הסייעות בתל אביב ובמאבק הצודק של הסייעות לשיפור תנאי ההעסקה שלהן. סייעות הגנים הן נשות חינוך המופקדות על היקר ביותר לנו – הדור הצעיר של מדינת ישראל. הן מטפלות במסירות ובמחויבות אין קץ בפעוטות ובילדים הצעירים במערכת החינוך היסודית, הקדם יסודית ובגיל הרך. הן חלק בלתי נפרד מהצוות החינוכי במסגרות ומלוות את הילדים בתהליכים הרגשיים, החינוכיים וההתפתחותיים שלהם בשלבים השונים של היום. עבודת הסייעות מצריכה מקצועיות ומיומנות משמעותית, ולמרות שרבות מהן בעלות ניסיון רב בתחום, הן מועסקות בתנאים מחפירים וללא כל הכרה בכישוריהן הייחודיים. רבות מהן משתכרות שכר קרוב מדי לשכר מינימום, בתנאים סוציאליים ירודים, בהיעדר אופק לקידום והתמקצעות ותחת עומסי עבודה כבדים", נמסר מכוח לעובדים. יצוין שההסתדרות התנגדה להפגנה והיא זכתה לתמיכה של כוח לעובדים.