מאות מרצים במוסדות להשכלה גבוהה קוראים 'רעב בעזה לא יביא ביטחון לישראל'

מאות חברי סגל ההוראה בכל מוסדות האקדמיים בישראל חתמו על גילוי דעת לפיו "איננו יכולים לעמוד מנגד למול הקטסטרופה ההומניטרית המתרחשת לנגד עינינו בשבועות האחרונים ברצועת עזה כולה, וביתר שאת בצפונה". לדבריהם "אנו סבורים כי עמידה על ערכי ההומניזם הבסיסיים הם תנאי יסוד לקיומה של חברה דמוקרטית ושל אקדמיה חופשית. כולנו הזדעזענו ממתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב – 7 באוקטובר, אשר לוותה ברמיסה גסה של כל נורמה אנושית בסיסית, ועדיין מתמשכת בהחזקתם הפושעת של בני הערובה הישראלים – אותם יש לשחרר לאלתר – ובירי חסר הבחנה על אזרחים ישראלים".

עוד הדגישו "בצפון רצועת עזה ילדים גוועים ברעב. אימהות אינן יכולות להניק. משפחות נאלצות לצרוך מזון לבהמות. אזרחים מסתערים באלפים על משאיות סיוע מעטות שעוברות את המכשולים הבירוקרטיים והפיזיים בדרך לאזור, ומשלמים בחייהם על כך. על פי דיווחים, לעתים משאיות נפגעות מירי. מערכת הבריאות קרסה, ובתי חולים סובלים ממחסור כרוני של אספקה רפואית בסיסית. על פי תחזיות של גורמי מקצוע, המצב עלול להוביל לתמותה עודפת של עשרות אלפים".

"אנו קוראים לממשלת ישראל ולצה"ל למקד את מלוא המאמצים לעצירת הרעב והמשבר ההומניטרי ברצועת עזה, וזאת בהתאם לנדרש בדין הבין-לאומי ועל פי צו המוסר. אנו קוראים לממשלה לנקוט צעדים קונקרטיים עליהם הצביעו גורמים מקצועיים, כגון פתיחת מעברים יבשתיים נוספים לסיוע הומניטרי, גם מצפון הרצועה, ותגבור אספקת הסיוע מהים ומהאוויר. אנו קוראים להסיר את כל החסמים הבירוקרטיים המעכבים סיוע, כולל הגדרות מרחיבות ועמומות למוצרים דו-שימושיים שכניסתם אסורה. אנו קוראים להקמה מיידית של מנגנון יעיל לאבטחת השיירות. אנו קוראים לשיתוף פעולה בתום לב ובנפש חפצה עם כל גורם בין-לאומי ואזורי שביכולתו לפעול לשיפור המצב ההומניטרי. אנו קוראים לנקות את העיסוק בנושא זה מכל שיקול פוליטי קואליציוני או אחר", הוסיפו והדגישו "רעב שם, לא יביא לביטחון כאן".

יצוין שיו"ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, פרופ' רוני סטריאר (אוניברסיטת חיפה), קרא בשבוע שעבר להפסקת אש ברצועת עזה משיקולים הומניטריים. ברשומה שפרסם בפייסבוק כתב "ממשלת ישראל עומדת בימים האלה מול הכרעה משמעותית ביחס להסדר שיביא להפסקת האש שתאפשר את החזרת האזרחים, הילדים ותינוקות החטופים , את גופות החללים הנמצאים בידי החמאס, ותאפשר את שובם של מאות אלפי תושבים לישובים שפונו בגבולות הדרומי וצפוני, הסדר שיאפשר את חזרת חיילנו הביתה בריאים ושלמים".

אך לדבריו, "אולם השיקול ההומניטרי הקשור במצבם של מאות אלפי תושבים, נשים וילדים בעזה אינו נתפס כשיקול לגיטימי במערך השיקולים… קיימות עדויות מוצקות מארגונים בינלאומיים איתם אנו מקיימים יחסי עבודה שוטפים כגון הבנק העולמי, ארגון הבריאות העולמי, ארגון המזון העולמי ומוסדות שונים כגון ארגוני סיוע בינלאומיים, ארגוני סעד ועיתונות העולמית מרכזית המעידות על אסון הומניטרי מרחיק לכת הכולל רעב קיצוני של האוכלוסייה המקומית".

עוד הדגיש סטריאר שבאירועים ביום חמישי האחרון בעזה בהם נהרגו למעלה ממאה אזרחים ומאות נפצעו "בניסיונם להתקרב למשלוחי הסיוע מצביעים על היקף המשבר ההומניטרי בו שרויה הרצועה. ממשלת ישראל אינה יכולה להשתחרר מאחריות לה מצב זה. ישראל חתומה על הסכמים בינלאומיים המחייבים כללי משחק ברורים לשמירה על חיי אזרחים באזורי מלחמה. כללים אלה מחייבים שמירה על הספקה שוטפת של מזון, מים, תרופות ומצרכים בסיסיים אחרים לאוכלוסייה אזרחית. מדינת ישראל אינה יכולה להתעלם מהשיקול ההומניטרי המחייב אותה הן מוסרית והן פוליטית".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127835/