ידידו של נתניהו צפוי ל-40 שנות מאסר: נשיא הונדורס לשעבר הורשע בארה"ב בהברחת קוקאין

נשיא הונדורס לשעבר, חואן אורלנדו הרננדס, שנחשב "לאחד התומכים הגדולים של ישראל באמריקה הלטינית" ואף ידיד אישי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הורשע בסוף השבוע (שישי) בסיוע להברחת קוקאין לארה"ב וכן בקשירת קשר, ובהחזקה ב"כלי נשק קטלנים", בהם מקלעים כבדים. חבר מושבעים בבית המשפט המחוזי הפדרלי בניו יורק הרשיע את הרננדס, בן 55, גזר דינו צפוי להתפרסם ב-26 ביוני. העונש המצטבר על העבירות שבהן הורשע הוא לפחות 40 שנה, כך על פי ידיעה שפורסמה אתמול בעיתון "לה פרנסה" הרואה אור בטגוסיגלפה, בירת הונדורס.

הרננדס הוסגר לארה"ב לפני שנתיים לאחר שפרש מתפקידו כנשיא בתום שתי קדנציות. לפי התובע במחוז הדרומי של ניו יורק, הוא קיבל מיליוני דולרים מסוחרי סמים — בין היתר מהונדורס ומקסיקו — כולל מברון הסמים חואקין "אל צ'אפו" גוסמן. על פי כתב האישום הוא החל במעשיו הפליליים ב-2004 עוד בטרם נבחר לראשונה לנשיאות ארצו ב-2013.

בתמורה לכך, על פי כתב האישום, הרננדס התיר לכמויות אדירות של קוקאין לעבור לארה"ב דרך ארצו. התובע אמר למושבעים כי הרננדס קיבל קוקאין כשוחד מקרטלי הסמים, והגן עליהם מפני הצבא, המשטרה ומערכת המשפט של מדינתו. לדבריו, הרננדס "סלל אוטוסטרדה של קוקאין, שהגיעה לתוך ארה"ב".

במהלך קמפיין הבחירות הראשון שלו לנשיאות ב-2013, הרננדס, מנהיג במפלגה הימנית הלאומית של הונדורס, הציג את עצמו כמי שיכול לבלום את בעיית הסמים והפשע. הוא ניצח בבחירות, וכיהן בין 2014 ל-2022. לדברי התביעה בארה"ב, הרננדס למעשה היה בעל ברית עם אותם כוחות אליהם התיימר להתנגד, והצלחתו הפוליטית ניזונה מהסמים שנכנסו למדינתו על ידי סוחרי קוקאין שעימם ניהל עסקים.

יצוין שהרננדס סייע לממשלים אמריקאים קודמים, ובמיוחד לזה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ואף לסוכנות הביון המרכזית (ה-CIA). הם העלימו עין מפעולותיו בתחום הברחות הסמים, כל עוד הונדורס שיתפה פעולה עם מדיניות ארה"ב באמריקה הלטינית. בית המשפט המחוזי במנהטן הרשיע ב-2019 את אחיו של הנשיא לשעבר, חואן אנטוניו (טוני) הרננדס, בהברחת קוקאין לארה"ב. התביעה ועדי ראייה במשפטו של אנטוניו טענו כבר אז שגם  אחיו חואן קיבל מיליוני דולרים לכיסו האישי ולמפלגתו בתמורה להגנה על סוחרי סמים. אך הרננדס הכחיש את ההאשמות נגדו וטען שהן מגיעות מעדי ראייה לא אמינים – סוחרי סמים שרוצים לנקום בו משום שנלחם בארגוני פשיעה ופעל להסגיר לארה"ב חשודים בהברחת סמים.

כאמור, הרננדס, מראשי הימין בארצו ובוגר קורס של משרד החוץ הישראלי בשנת 1992, נודע כתומך נלהב של ראש הממשלה נתניהו, אותו הגדיר כ"ידיד קרוב". בשנת 2018 נבחר להשיא משואה בטקס יום העצמאות בהר הרצל. אך מחאות בישראל ובארצו, בה נערכו הפגנות המוניות שדרשו את התפטרותו, גרמו לביטול ההזמנה. במשרד החוץ בירושלים נמסר אז שביטול ההשתתפות בטקס נגרם בשל "האווירה הציבורית השלילית שנוצרה בישראל סביב הגעתו".

במהלך שנות כהונתו של הרננדס ידעו היחסים בין הונדורס לישראל תקופה של פריחה. הרננדס עצמו, שביקר בישראל כמה פעמים, אמר בעבר כי "כל עוד הוא ישמש כנשיא, הונדורס תעמוד לצד ישראל". בימי כהונתו של הרננדס כנשיא תמכה הונדורס בישראל גם בהצבעות שנויות במחלוקת באו"ם וחתמה על מספר רב של הסכמים ביטחוניים לאספקת נשק ותחמושת.

ראש הממשלה נפתלי בנט לשעבר אף הוא קיבל בלשכתו את הרננדס בסוף יוני 2021. השניים נשאו הצהרות משותפות וחתמו על הסכמים ואחרי הפגישה נערך טקס חנוכת שגרירות הונדורס בישראל בירושלים. פגישתו של בנט עם נשיא הונדורס היתה לפגישה המדינית הראשונה שהוא קיים עם ראש מדינה מחו"ל. הרננדס נפגש בביקורו גם עם ידידו הוותיק נתניהו.  יצוין שאמו של נשיא הונדורס, אחותו של הנשיא, סגן הנשיא, שר הפנים, שר המשפטים ובכירים נוספים בממשלתו הגיעו לישראל במטוסה הפרטי של ד"ר מרים אדלסון, האישה העשירה בישראל ובעליה של העיתון "ישראל היום".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/104290