בגדה כוחות הכיבוש הציבו 21 חסימות בכניסות ל-14 יישובים פלסטינים

כוחות הכיבוש הציבו 21 חסימות בכניסות ל-14 יישובים פלסטינים בגדה. כך עולה מדיווחי ארגון זכויות אדם בצלם שפורסמו בסוף השבוע. במחוז בית לחם נסגרו למעבר פלסטינים שניים מתוך חמישה מעברים לתחומה והגבילה את שעות הפתיחה של שלושה מתוך חמישה מחסומים פנימיים. בנוסף, ישראל חסמה בערימות עפר, בקוביות בטון ובשערים את הכניסה לחלק מהכפרים. "להגבלות, הפוגעות בעשרות אלפי תושבים, אין כל הצדקה והן בלתי חוקיות בהיותן ענישה קולקטיבית, האסורה על פי המשפט הבינלאומי".

כמו כן, מאז תחילת המלחמה נרשם גם שינוי במדיניות לגבי המחסומים שבין הגדה לישראל. מחסום 300 שמאויש במשך 24 שעות ביממה ועד לפני המלחמה והותר בו מעבר של פלסטינים תושבי הגדה המחזיקים בהיתרי כניסה לישראל, נסגר לחלוטין ב-7 באוקטובר, עד סוף נובמבר. בחודש דצמבר נפתח המחסום בשעות 8:00-6:00 מדי בוקר והחל מאמצע ינואר הוא פתוח למשך ארבע שעות מדי בוקר: 10:00-6:00. המחסום בוואדי פוכין (צור הדסה): עד למלחמה הותר מעבר חד-סטרי של פלסטינים תושבי הגדה המחזיקים בהיתרי כניסה, בחזרה מישראל לבית לחם. מאז המלחמה נאסר עליהם לעבור.

יצוין שמאות מחסומים וחסימות מפוזרים ברחבי הגדה המערבית. על פי סיכומי משרד התיאום לעניינים הומניטריים של האו"ם בשטח הפלסטינים הכבוש, 645 מחסומים הוקמו בגדה במהלך 2023. 23 מהם נועדו למעבר למדינת ישראל ורק תשעה מהם הוקמו על הקו הירוק. 49 מחסומים מאוישים באופן מתמיד על ידי חיילים  או חברות אבטחה פרטיות, 139 מחסומים מאוישים מעת לעת, 304 חסמי דרכים, תלוליות עפר ושערי דרך, ו־73 סוללות עפר, גדורי כביש ושוחות.