מאות מדענים במכון ויצמן הביעו דאגה עמוקה ממשלת הימין ומהחוקים שהיא מקדמת

מאות מדענים במכון ויצמן ברחובות פרסמו גילוי דעת "כדי להביע דאגה עמוקה לנוכח חוקים ועקרונות חדשים שהממשלה הנכנסת מאמצת". בין החותמים חתני פרס ישראל וא.מ.ת ובהם הפרופסורים עודד גולדרייך, עדי קמחי, איתמר פרוקצ'ה, שמעון אולמן ובני שילה.

הכניסה למכון ויצמן למדע ברחובות (צילום: מכון ויצמן)

"לאורך כל שנות קיום המדינה השכילו עם ישראל והנהגתו ליצור מערכת מדע משגשגת, שעומדת בשורה אחת עם המתקדמות באומות העולם. מערכת מדעית כזו יכולה להתקיים רק בחברה שבה חופש המחשבה והביטוי הם עקרונות נעלים. רשימות שחורות, אפליה על רקע דת, לאום ומגדר, סתימת פיות, וחסימת הגישה למערכת החינוך בפני ארגונים שמתנגדים לעמדות השלטון פוגעים פגיעה קשה בחופש המחשבה והביטוי, ויוצרים סכנה חמורה לניוון של המחשבה המקורית, המאתגרת והנועזת שמאפיינת את המדע והתעשיה הישראליים", כתבו.

לדבריהם "ההסכמים הקואליציוניים חושפים את חוסר יכולתו של השלטון לרסן את עצמו ולהתמקד בדאגה לעתיד האזרחים והמדינה. דוגמה כואבת במיוחד היא קריעת משרד החינוך לפרוסות תוך כדי ויתור על ערכי החינוך הממלכתי. התנהלות חסרת אחריות זו תפגע קשה בעתידה של ישראל כמעצמה מדעית וביכולתם של ילדי ישראל להתמודד עם אתגרי המאה ה-21".

עוד הדגישו שעל מחנה הימין להנהיג את ישראל "מתוך כפיפות לעקרונות הדמוקרטיה ומתוך דאגה לרווחתה ועתידה של החברה בישראל. כמי שמשקיעים את חייהם בבניית המדע הישראלי, שנמצא בחוד החנית של איתנותה הטכנולוגית, הכלכלית והביטחונית של מדינת ישראל, אנחנו מאמינים שפגיעה ביסודות הדמוקרטיה – כולל חופש המחשבה, חופש הדיבור, סובלנות וקבלה של המגוון האנושי, מערכת משפט חזקה ובלתי תלויה ותקשורת חופשית – תגרור איתה באופן בלתי נמנע פגיעה בחוסנה של מדינת ישראל, כולל המערכת המדעית, כלכלת ההיי-טק, מערכת החינוך, המערכת הכלכלית ומערכת הבטחון".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118278