האגודה לזכויות האזרח: איסור הנפת דגלי פלסטין היא הוראה בלתי חוקית

בעקבות הנחייתו הגורפת של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר למשטרה, שניתנה בשבוע שעבר, לפעול להסרת דגל פלסטין מהמרחב הציבורי, האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה. "ביקשנו שתבהיר לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, כי הנחייתו למפכ"ל המשטרה לפעול להסרת דגלי פלסטין כל אימת שאלה ייתלו או יונפו במרחב הציבורי אינה חוקית. עוד ביקשנו כי תבהיר למפכ"ל המשטרה ולפקודיו כי מדובר בהנחיה פסולה שאין ליישמה, וכי כל פגיעה בדגל פלסטין ובמניפיו צריכה להיעשות במשורה ולעמוד בהוראות הדין.

מפגינים מניפים את הדגל הפלסטיני במחאה נגד הכיבוש בהפגנה שנערכה ביום שישי האחרון בשייח' ג'ראח. במרכז התמונה: ח"כ עופר כסיף (צילום: זו הדרך)

בפנייה טענה עו"ד טל חסין כי המדיניות שבן גביר מבקש להתוות חותרת תחת הזכויות החוקתיות לחופש הביטוי ולזהות, ועומדת בסתירה להנחיות היועצים המשפטיים לממשלה לדורותיהם ולפסיקות בג"ץ במהלך השנים. בין היתר, סעיף 82 לפקודת המשטרה מסמיך אמנם את המשטרה לאסור על הנפת דגל אם יש בו "לעורר להפרעת השלום", אבל בהתאם להלכות בדבר חופש הביטוי, היועץ משפטי לממשלה כבר קבע כי ניתן לנקוט בסנקציות מכוח סעיף זה רק כאשר "ישנו חשש ברמת הסתברות גבוהה שהנפת הדגל תוביל להפרה חמורה של שלום הציבור". חשש כזה צריך להיות מבוסס ולא ספקולטיבי.

עו"ד חסין כתבה עוד כי דגל פלסטין הוא סמל לזהותם הלאומית, האישית והקולקטיבית, של רבים מאזרחי המדינה ותושביה, וגם סמל להזדהות עם המאבק בכיבוש ובעד פתרון מדיני, וסמל לדרישה לשוויון זכויות למיעוט הערבי פלסטיני בישראל, שרבים בציבור היהודי שותפים להם. היא ציינה כי בין אם השר מתכוון לעמוד על הנחייתו הפסולה ובין אם לאו, הנזק כבר נעשה והמסר הפוגעני והשגוי חילחל אל השטח, ולפיכך חשוב להבהיר את המצב החוקי.  יצוין שבהפגנה שנערכה ביום שישי האחרון נגד הכיבוש בשכונת שייח' ג'ראח, בהשתתפות ח"כ עופר כסיף (חד"ש) הונף הדגל הפלסטיני והשוטרים לא התערבו. המשטרה גם לא התערבה כדי להסיר דגלים פלסטינים שנאו מפגינים בודדים, אמש, בעצרת ההמונים נגד ממשלת הימין שנערכה אמש (מוצ"ש) בכיכר הבימה בתל-אביב.

גם סיעת חד"ש-תע"ל פנתה בשבוע שעבר ליועצת המשפטית לממשלה בבקשה שתודיע למפכ"ל שהוראתו של השר לביטחון לאומי למנוע הנפת דגלי פלסטין היא הוראה בלתי חוקית ואין לאוכפה. על פי הוראת בן גביר, כל שוטר בכל דרגה יהיה רשאי במהלך המשמרת להסיר דגלים של הרשות הפלסטינית במרחב הציבורי. את ההוראה העביר בן גביר למפכ"ל בכך שציין כי "הנפת דגל אש"ף הינה תמיכה בארגון טרור".

לדברי הסיעה, "מדובר בהוראה בלתי חוקית ועומדת בסתירה מוחלטת למצב המשפטי הנתון – הנחיותיה המחייבות של היועמ"שית שגם עוגנו בפסיקות בג"ץ – וכי אין כל איסור גורף על הנפת הדגל הפלסטיני". "הנפת דגלי פלסטין במרחב הציבורי היא פעולה חוקית של ביטוי אישי ולאומי ובחברה השואפת למשטר דמוקרטי אסור שזכות זו תיפגע", הדגישו בחד"ש-תע"ל.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118310/