למרות איסור העירייה: בהשתתפות קהל רב בחיפה נערך אירוע ההשקה לספר 'אפירוגון'

מאות השתתפו ביום חמישי האחרון בחיפה באירוע שנערך במרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים: השקת התרגום לספר "אפירוגון" מאת קולום מק'קאן. האירוע אמור היה להתקיים בבית הגפן בעיר, אך העירייה אסרה על קיומו בעקבות לחצי הימין.

מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח, הודיע כי "המרכז עמד לצד המארגנים של השקת הספר והתגייס כדי להבטיח חופש ביטוי של פעילי השלום וזכויות האדם. הצוות של מרכז מוסאוא התארגן כדי לקלוט את מאות הנרשמים והכין אולם מיוחד וחיבר חדרי לימוד לשידורו הישיר". "אנחנו נגלה סולידריות עם ארגונים ונוודא שבעיר חיפה ובכל רחבי המדינה נשמור על חופש ביטוי למען שלום אמיתי וזכויות אדם", הוסיף.

העיתונאי אמל עוראבי הנחה את השקה, בה דיבר הסופר והעיתונאי עודה בשאראת, מנכ"ל בית ההוצאה לאור ספרי נובמבר, ד"ר שי מנוחין, אסף גברון, הפעילה בארגוני נשים ושלום ד"ר חנה ספרן, האבות השכולים רמי אלחנן ובסאם עראמין. האחרון דיבר באמצעות הזום לאחר שהצבא אסר עליו להיכנס לישראל.

"אפירוגון", שיצא לאור בארה"ב ב–2020, הוא רומן ביוגרפי שעוסק בסכסוך הישראלי הפלסטיני. העלילה מבוססת על החברות הקרובה שנקשרה בין אלחנן, תושב ירושלים שאיבד את בתו סמדר בת ה–13 בפיגוע התאבדות ב–1997, ובין עראמין, תושב העיירה ענאתא הסמוכה לירושלים, שאיבד ב–2007 את בתו עביר בת ה–10 מפגיעת כדור גומי של חייל. השניים נפגשו בפורום המשפחות השכולות הישראלי־פלסטיני.

אלחנן אמר בהשקה: "הפחד מהספר ומאיתנו ברור. כי זה מביא תקווה. הוא טבעי ונובע מאלפי שנות קורבנות, ומזעם שאין לו מוצא וממציאות כואבת. ומקול שמבשר תקווה ומצביע על דרך אחרת. זה קול מסוכן — כי זה יוצר שינוי, וצריך לוותר על מנטליות של קורבנות. הימין הישראלי מחפש כל מיני דרכים להפריע לנו ולסתום את הפה".

יממה לפניכן, נערך באותו אולם ערב מיוחד לציון שמונה שנים לפטירתו של הסופר סלמאן נאטור. סדרת מַכְּתוּבּ ומרכז מוסאוא השיקו באירוע את התרגום לעברית של ספרו "הולך על הרוח". הספר מכנס שלוש יצירות של הסופר המנוח ובערב ההשקה השתתפו: ג'עפר פרח, הפעילה החברתית נורית חג'אג', פרופ' יהודה שנהב-שהרבני, העורך הראשי של מַכְּתוּבּ; ד"ר רביעה בסיס, אשת חינוך ופעילה חברתית; פרופ' מנדל, עורך משנה בסדרת מַכְּתוּבּ וד"ר ראויה בורבארה, סופרת וחוקרת.

נאטור, שנולד ב-1949 בדליית אל-כרמל והתגורר בה עד מותו, הוא מאנשי הרוח הערבים-פלסטינים הבולטים בישראל, סופר, מחזאי, עורך ומתרגם. ערך וכתב בעיתון "אל-אתיחאד" ו"אלג'דיד", ערך כתבי עת לספרות ואמנות, פרסם יותר משלושים ספרים ותרגם יצירות רבות מערבית לעברית ומעברית לערבית והיה חבר בהנהגת המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י). הוא גם ניהל במשך שנים רבות את מכון אמיל תומא לעיונים פלסטיניים וישראליים בחיפה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127266