כך פועל הציר הפרו-אמריקאי והריאקציוני במזרח התיכון

שר החוץ הבחרייני עבד אללטיף בן ראשיד, נשיא ארה"ב לשעבר טראמפ, ראש ממשלת ישראל לשעבר בנימין נתניהו ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד במעמד חתימת "הסכמי אברהם", ספטמבר,  2020 (צילום: הבית הלבן)

 

הוועדה האמריקאית לסיום הדיכוי הפוליטי במצרים, בשיתוף גופי שמאל נוספים, ערכה במאי האחרון פאנל תחת הכותרת: "האימפריה האמריקאית והאוטוקרטיה במזה"ת".  להלן דברי המבוא לדיון מפי מנחה הפאנל ג'ואל ביינין, פרופ' להיסטוריה, חוקר תנועות הפועלים במזה"ת ופעיל שמאל.

האימפריה האמריקאית איננה כוח העומד בפני עצמו. במזרח-התיכון, כמו במקומות אחרים, היא נשענת על בריתות שרקמה עם מדינות שהאינטרסים שלהן אינם עולים תמיד בקנה אחד עם האינטרס האמריקאי. ההיסטוריה של המזרח-התיכון רצופה בקונפליקטים בין בנות בריתה של ארה"ב לבין מדינות הכפופות למדיניותה ולהחלטותיה.

המתחים הטמונים בתחזוקת ההגמוניה האימפריאלית של ארה"ב נחשפו במערומיהם ביוזמה שכונתה "פסגת הנגב" במרס 2022, אותה כינס שר החוץ הישראלי דאז וראש הממשלה בהווה, יאיר לפיד. בפסגה השתתפו, בין היתר, שרי החוץ של איחוד האמירויות, בחריין, מצרים ומרוקו, וליווה אותה מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. ההישג הבולט של הפסגה התבהר בדמות הכרה ערבית פומבית בישראל כשותפה בציר המדינות הריאקציוניות המסרבות להיענות לדרישות אזרחיהן לדמוקרטיה ולצדק חברתי. ברית זו מרבה להתיישר לפי דרישות ארה"ב, אך אינה נשמעת לה באופן מוחלט.

 

ברית המדינות המאוחדות נגד איראן

הברית היא תולדה של "הסכמי אברהם" שהובילו לנורמליזציה ביחסים בין ישראל לבין איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן. ההסכמים הוצגו בזמנו כתמורה שקיבלה ישראל עקב הקפאת תהליך סיפוח שטחי הגדה המערבית. בפועל, ישראל המשיכה מאז להעמיק את הכיבוש וביתר שאת, חרף חילופי השלטון בה. אלא שעובדה זו לא גרמה למי מהצדדים לסגת מההסכם. לפני חתימתם, ניסה איחוד האמירויות במשך שנים לקדם עסקות נשק עם ישראל, הכוללות רכישה של מטוסי אף-35, אך לא יכול היה לעשות כן ללא נרמול היחסים.

חרף התקדמויות דיפלומטיות אלה, נותרו השרים הערבים בפסגת הנגב לא מרוצים מהחלטת ביידן לנסות ולגבש מחדש הסכם גרעין עם איראן. כזכור, את ההסכם גיבש לראשונה הנשיא לשעבר אובאמה ב-2015, אך טראמפ הקפיא אותו זמן קצר לאחר שנבחר לנשיאות. ישראל ואיחוד האמירויות לעולם לא יתנגדו לנכונות אמריקאית להילחם את מלחמתן מול איראן. כך ניתן לטעון גם בנוגע לסעודיה, שלמרות שלא נכחה בפסגה, הייתה למעשה הכוח שהניע אותה. ישראל מתגרה באיראן במשך שנים כדי ליצור קונפליקט ולכפות על ארה"ב להיכנס למערכה. כך למשל, מתנקשת ישראל חדשות לבקרים במדעני גרעין איראנים, ומחבלת במערכות בתחום זה.

 

הפרת זכויות אדם וקפיטליזם הולכים יד ביד

באופן לא מפתיע, שימשה הפסגה גם לביצוע עסקאות מפוקפקות נוספות. בצד מטוסי קרב, המשיכה ישראל לשווק מוצר ידוע לשמצה נוסף שפיתחה – רוגלת פגסוס. קרן העושר האמירותית "מובאדלה" היא אחת המשקיעות הגדולות ברוגלה מאז 2019. ממשלת ישראל מאשרת את כל עסקאות הייצוא של הרוגלה, בלא להתחשב בשימושיה לאחר מכן. גורם בכיר בקבינט הישראלי אישר: "מכרנו את הטכנולוגיה למדינות המפרץ כדי שנוכל להילחם יחד באויב משותף – איראן".

בנובמבר 2021 הכניסה מחלקת המסחר של ארה"ב את קבוצת אן.אס.או. שפיתחה את הרוגלה לרשימתה השחורה. הארגון קבע כי אן. אס. או. סיפקה את הרוגלה למשטרים שעשו בה "שימוש זדוני" כדי לעקוב אחר נציגי ציבור, עיתונאים, אנשי עסקים, אקטיביסטים, אקדמאים ועובדי שגרירויות. תחקיר העיתון "וושינגטון פוסט" חשף, כי חודשים לפני רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018, הושתלה התוכנה במכשירו הסלולרי, כמו גם בזה של ארוסתו.

כדי לתחזק את הציר הריאקציוני הבלתי מרוסן במזרח-התיכון, נדרשת ארה"ב להסכים בשתיקה לשורה של הפרות זכויות אדם. ארה"ב כבר לקחה חלק באופן פעיל במעשי התוקפנות המחרידים שמבצעת סעודיה בתימן, אשר הובילו למותם של 377 אלף בני אדם, 60% מהם – כתוצאה מרעב או מהעדר תנאים הומניטריים. הנשיא ביידן טרם ביטל את הלגיטימציה שהעניק קודמו לכיבוש הבלתי-חוקי של מערב הסהרה בידי מרוקו, ובמקביל מצליחה ישראל למצוא דרכים חדשות להפר את זכויות האדם של הפלסטינים. כל אלה זכו בתגובה חלשה מצד ארה"ב, אם בכלל.

ג'ואל ביינין, פורסם במגזין "ג'קובין", מאנגלית: תום קורי