נתניהו מדרדר לאפרטהייד

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע בישיבת הממשלה כי יפעל לקדם חוק "שיבטיח עיגון חוקתי של מעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי". פרשנים ציינו, כי מטרת החוק היא לאלץ את בג״ץ להעדיף את העיקרון של "מדינה יהודית" על פני העיקרון של "מדינה דמוקרטית", בכל פעם בו תידון עתירה אשר עניינה העימות בין שני מושגים אלה. החוק יתבסס על הנוסח שהציעו יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין (ליכוד), ויו"ר סיעת "הבית היהודי", ח"כ איילת שקד.

 2014-05-05_163554

"ביחד נגן על המרחב הדמוקרטי" (צילום: גדיגד)

יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, אמר בתגובה, כי "נתניהו משלים את מסכת החקיקה הגזענית שנמשכת מזה כמה שנים, והופך את ישראל למדינת הגזע הראשונה במאה ה-21. בעצם הכוונה לחוקק את החוק, נתניהו מביא לידי מימוש את אמירתו של שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי על ישראל כמדינת אפרטהייד".

המשמעות הפוליטיתאזרחית של החוק, היא שישראל לא תהיה מדינתם של האזרחים שאינם יהודים, ובמקביל – היא תתפקד כמדינתם של היהודים שאינם אזרחיה. חוק זה הוא חלק מגל חקיקה גזעני ואנטידמוקרטי של הכנסת בשנים האחרונות, שנועד לערער על אזרחותם של האזרחים הערביםהפלסטינים בישראל ולחסל את הלגיטימציה להשתתפות האוכלוסייה הערבית בחיים הפוליטיים. מטרת יוזמי המסע היא להכשיר את דעת הקהל לשלילת אזרחות או לטרנספר פיזי.

ראש הממשלה נתניהו – אשר מאז הפסקת המשאומתן עם הפלסטינים ספג ביקורות בארץ ובעולם – פועל להסטת הדיון מסרבנות השלום שלו, ובחר לחולל מחול שדים סביב שאלת אזרחותם של ערבים בישראל. שרת המשפטים, ציפי לבני, הודיעה כי תתנגד לחקיקה זו, אולם נותר לראות כיצד ינהגו היא וסיעתה בהמשך. טרם נשמעה התנגדות ברורה מפי אותם חברי כנסת מסיעת "יש עתיד" המחשיבים עצמם ליברלים או תומכי זכויות אזרח. לא רק בשורות האופוזיציה, אלא גם בקואליציה נדרשים חברי הכנסת להבין, שאת החקיקה הגזענית הזו יש להכשיל ואת ממשלת הגזענות הזאת יש לסלק.

המאמר פורסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"