חקיקה רעה ומסוכנת: הכנסת אישרה את החוק שיאפשר לשלול תושבות קבע מפלסטינים

מליאת הכנסת אישרה אמש (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את החוק שיאפשר לשר הפנים לשלול תושבות קבע מפלסטינים המתגוררים במזרח ירושלים שתחת כיבוש ומבעלי תושבות ישראלית אחרים, אם "היו מעורבים בטרור או שהפרו אמונים למדינת ישראל". לפי החוק, במקרה של שלילת המעמד, המדינה תוכל לגרש את התושבים. בחוק תמכו 48 חברי כנסת, 18 התנגדו ושישה נמנעו.

2018-03-08_195751

מעצר צעיר פלסטיני במזרח ירושלים בעת הפגנות נגד הכיבוש, דצמבר 2017 (צילום: אקטיבסטליס)

החוק נוסח על ידי ממשלת הימין בתגובה לפסיקת בג"ץ מספטמבר אשתקד, שביטלה החלטה מלפני יותר מעשור לשלול תושבות מארבעה תושבי מזרח ירושליםחאלד אבו ערפה, מוחמד אבו טיר, מוחמד עמראן טוטח ואחמד מוחמד עטון. בינואר 2006 נבחרו אבו טיר, טוטח ועטון לפרלמנט הפלסטיני מטעם רשימת "הרפורמה והשינוי" שמזוהה עם חמאס, ואבו ערפה, שלא התמודד בבחירות, מונה לשר בממשלה הפלסטינית. שר הפנים באותו זמן, רוני בר און, שלל את תושבותם בטענה ש"הפרו אמונים למדינת ישראל", זאת חרף העובדה שאף אחד מהם כמו יתר 300 אלף הפלסטינים המתגוררים במזרח ירושלים לא ביקשו להתגורר תחת כיבוש ישראלי.

השופטים קבעו בהחלטתם כי בר און פעל בחוסר סמכות כששלל את מעמד הארבעה. עם זאת, בג"ץ הקפיא את ביטול ההחלטה בחצי שנה, כדי לאפשר לכנסת לחוקק חוק שיאפשר את שלילת מעמדם של הארבעה.

החוק שאושר ושזכה לכינוי "חוק מחמוד אבו טיר", מאפשר לשר הפנים לשלול את תושבות הקבע בהסכמת שר המשפטים ולאחר התייעצות עם ועדה מייעצת שהקים השר. הצעת החוק הממשלתית מגדירה שלושה מצבים שבהם שר הפנים רשאי לבטל רישיון לישיבת קבע: אם ניתן על סמך פרטים כוזבים, אם תושב הקבע סיכן את שלום הציבור או ביטחונו, או אם הפר אמונים למדינת ישראל. ההצעה מציינת כי החוק יחול על כל תושבי הקבע – מהגרים שהגיעו לישראל ובתושבי מזרח ירושלים שחיים במדינה במשך שנים ארוכות.

אחד מנגדי החריפים לחוק, ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) אמר אתמול במליאה "זו חקיקה רעה ומסוכנת. המנגנון שמייצרים בחוק הזה הוא להביא את תושבי ירושלים המזרחית אל הרע שבכל העולמות. ההחלטה של ישראל על סיפוח ירושלים המזרחי כסותר את הדין הבין לאומי. תושבי ירושלים המזרחית גרים שם לא כי הם בחרו להיות ישראלים אלא כי זה הבית שלהם. אתם בעצם רוצים לייצר חובת נאמנות על אנשים שאין בניהם למדינת ישראל שום זיקה של נאמנות."

לדבריו של חנין הצטרף ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד הרשימה המשותפת), שאמר: "אתם נכנסתם לירושלים המזרחית ואתם צריכים לצאת. החוק הזה הוא עבירה. החוק האמיתי צריך להיות איסור כניסה של המשטרה והרשויות הישראליות להיכנס לירושלים המזרחית".