יום האשה בעולם: שביתת עובדות ברחבי ספרד; בארגנטינה הפגינו חצי מיליון

אלפי אירועים נערכו אתמול (חמישי) לציון יום האישה הבינלאומי ברחבי העולם. האירועים הבולטים נערכו בספרד ובאמריקה הלטינית. יותר מ-5 מיליון נשים השתתפו אתמול ב"שביתה הפמיניסטית" הראשונה בספרד, ולקחו חלק בצעדות ענק במדריד, בברצלונה ועוד עשרות ערים, שמטרתן להעלות את המודעות לאפליה על רקע מיני, לניצול העובדות, לאלימות נגד נשים ולפערים בשכר.

לפי המפלגה הקומוניסטית הספרדית, שחברותיה לקחו חלק פעיל בהתארגנות, 5 מיליון נשים צעדו במשך שעתיים ברחובות הערים הגדולות, במה שכונה "הפגנת תמיכה חסרת תקדים בנשים עובדות". במנשר שהפיצה תנועת הנשים הדמוקרטיות של ספרד, שרבות ממנהיגיה הן קומוניסטיות, נאמר "יצאנו לרחובות נגד הניצול והאלימות – על רקע המשבר הקפיטליסטי שאין לו סוף".

2018-03-09_212120

כרזה של המפלגה הקומוניסטית הספרדית ותנועת הנוער הקומוניסטי בתמיכה עם השביתה שנערכה אתמול ברחבי המדינה

השביתה בספרד זכתה לתמיכתן של 10 פדרציות של איגודים מקצועיים ושורה של פוליטיקאיות, ראשות הערים מן השמאל של מדריד וברצלונה, מאות עיתונאיות ושחקנית – ביניהן פנלופה קרוז. בעקבות השביתה כ-300 רכבות בוטלו וגם רשת הרכבת התחתית במדריד חווה שיבושי תנועה. לפי העיתון השמרני "אל פאיס", מרבית המגזרים במשק הושפעו מהשביתה. סקר שפורסם בעיתון הראה כי 82% מ-1,500 נשאלים (נשים וגברים) הביעו תמיכה בשביתה, כש-76% אמרו כי הם סבורים שחייהן של נשים בספרד קשים יותר משל גברים. המפגינות בברצלונה חסמו פסי רכבת והפריעו לתנועת כלי הרכב במרכז העיר. סטודנטיות במוסדות להשכלה גבוהה לא נכנסו לשיעורים ובחרו להפגין על הדשא בזמן הלימודים, ומגישות טלוויזיה ועיתונאיות רבות לא הגיעו לחדרי החדשות ולאולפנים.

גם באמריקה הלטינית נערכו הפגנות גדולות של נשים לציון יום האשה. הגדולות שבהן נערכו בארגנטינה, ונצואלה וברזיל. בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה, כחצי מיליון נשים הפגינו במרכז העיר בדרישות לשים קץ לניצול ולמען חקיקת חוק המתיר הפלות. להפגנות בארגנטינה, בבירה ועוד 30 ערים, ממד פוליטי נוסף: הדרישה להתפטרותה של ממשלת הנשיא מאוריסיו מקרי הניאוליברלית.

בדרום קוריאה אלפי נשים יצאו להפגין לאות תמיכה בתנועת "מיטו" התנועה היוצאת נגד הטרדות מיניות וקוראת לחשיפת המטרידים, אשר התפתחה בארצות הברית ב-2017, החלה לתפוס תאוצה בדרום קוריאה בחודש ינואר האחרון עם חשיפת מקרים שונים של הטרדות מיניות נגד נשים, גם בקרב דמויות מפתח בפוליטיקה המקומית. נשים רבות התקבצו במרכז הבירה סיאול כשהן לבושות שחור ונושאות שלטים עם הכיתוב #MeToo וקראו להביא לדין את המטרידים.