חנין על דו"ח מבקר המדינה על התנהלות הממשלה בעקבות משבר האקלים: זהו מחדל מתמשך ומסוכן

דו"ח מבקר המדינה שפורסם אמש (שלישי) מתח ביקורת חריפה על התנהלות ממשלת ישראל והרשויות בנושא משבר האקלים גרר תגובות רבות מצד ארגוני הסביבה, שתמכו בממצאיו. המבקר מתניהו אנגלמן הגיש אתמול ליו"ר הכנסת את הדו"ח המיוחד העוקב אחר פעולות ממשלת ישראל והיערכותה למשבר האקלים.

ח"כ לשעבר ד"ר דב חנין (חד"ש) מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב וראש פורום האקלים הישראלי (צילום: אל-אתיחאד)

 

מהדו"ח החמור עולה כי מדינת ישראל לא ערוכה למשבר האקלים. לפי המבקר לא חל שינוי תפיסה במדיניות הישראלית לנושא, למרות ההכרה הרחבה בעולם לסכנות הצפויות לאנושות מפני התחממות כדור הארץ ושינויי האקלים הקיצוניים. על פי הדו"ח, ל- 84% מהגופים הציבוריים אין כלל תכנית להתמודדות עם משבר האקלים ונראה כי ישראל היא מהמדינות המעטות בעולם שעדיין אינה פועלת על בסיס תוכנית היערכות לאומית מתוקצבת ומאושרת. חוקרי מערך מבקר המדינה קובעים כי על אף שישראל מצויה באזור בעל סיכון מוגבר – ולפיכך חשופה עוד יותר לסיכונים של שינויי האקלים, הממצאים אודות המוכנות והיערכות הלקויה של מוסדות המדינה "מהווים נורת אזהרה".

ח"כ לשעבר ד"ר דב חנין (חד"ש) מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב וראש פורום האקלים הישראלי, אמר בתגובה לדו"ח כי הוא מקיף וקשה, "המעיד על מחדל מתמשך ומסוכן של כל מערכות השלטון ביחס למשבר האקלים. ישראל מציבה יעדים נמוכים במיוחד וגם בהם היא איננה עומדת. ישראל היא גם אחת המדינות המעטות שאין בהן בכלל תכנית היערכות מתוקצבת ומאושרת מול הסכנות הקיימות. כאשר בכל שירות המדינה יש רק 4 (!) עובדים שעוסקים במשבר האקלים – אין מנוס מהמסקנה שבמשך שנים מקבלי ההחלטות חיו בכוכב אחר, במנותק מהאתגר העצום שניצב עכשיו בפני האנושות".

"נדרש אצלנו שינוי כיוון דחוף וכולל: מהפכת תחבורה ציבורית שגם תשחרר אותנו מהפקקים, מעבר מהיר לאנרגיית שמש במקום העמקת התלות בגז ומנגנונים כלכליים חדשים שיתמכו בקיימות ולא בהאצת המשבר. בנוסף, עידוד חקלאות הצומח והבטחת ביטחון תזונתי לכל, פיתוח מושכל שישמור על הטבע, ערים שתהיינה ידידותיות לבני אדם ולא למכוניות, יצירת שותפות-אמת עם שכנינו באזור להתמודדות משותפת, הגנה על הבריאות ועל החיים במציאות החדשה שלפנינו. כדי לקדם את השינוי הדרוש צריך ליצור שיתופי פעולה רחבים ולגייס למאמץ את כל הכוחות בחברה שלנו, מעבר לכל ההבדלים הפוליטיים והסקטוריאליים. כראש פורום האקלים אעשה כל שביכולתי כדי לקדם זאת".

בארגון אדם, טבע ודין מותחים אף הם ביקורת קשה על התנהלות הממשלה בעקבות דוח המבקר, וטוענים כי "רק חוק אקלים יוביל לשינוי אמיתי". עוד נמסר בתגובת הארגון כי "הדוח מחזק את הטענה שלנו להזנחה ממשלתית ארוכת שנים שעולה ועוד תעלה בחיי אדם. הארגון הסביבתי הביע מורת רוח מתחלופת כוח האדם במשרדים לאורך המשבר הפוליטי: "ממשלות מתחלפות הן שהובילו לכך שמשרדי ממשלה מובילים כמו האוצר והאנרגיה, פועלים כנגד חקיקה מוסדרת, ומקדמים מדיניות אקלים מביכה שאינה עומדת בהתחייבויות הבינלאומיות שישראל לקחה על עצמה". לדברי מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן, ומנהלת תחום האקלים בחברה להגנת הטבע, שירה ליברטי, "הדוח חושף את היעדר המוכנות של מדינת ישראל למשבר האקלים, ומחייב נקיטת צעדים מיידיים ונחושים". עוד הן אומרות כי "משבר האקלים הוא משבר סביבתי ביסודו, תוצאה של שיבוש מעשה ידי אדם, של תהליכים סביבתיים ומערכות טבעיות, שאנו תלויים בהן לקיומנו ולרווחתנו".