ח"כ תומא-סלימאן: ניתן היה למנוע את מקרי האונס וההטרדות המיניות במד"א

דיווחים על תקיפות מיניות ומקרי אונס חמורים במד"א טויחו והובילו לאיומים מצד מנהלים על מתנדבות – כך עולה מדיון מיוחד לנושא שנערך אתמול (רביעי) הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת). הדיון נערך בעקבות תחקיר ערוץ 1 שחשף טענות קשות ביותר של נפגעות אונס.

במהלך הדיון, סיפרה נפגעת אונס שהתראיינה לערוץ 1 כי המנהל שלה שידל אותה לשקר ולחזור בה מתלונה שהגישה על המקרה. "מנהל המרחב הכריח אותי לחתום על מכתב שלא היה ולא נברא דבר", היא סיפרה. "עד עכשיו התעלמתם מרוב המקרים, ואין לי שום ספק שידעתם על הטרדות רבות וטייחתם לטובת עובדים אך מהיום כבר לא תהיה לכם ברירה ולא תוכלו המשיך להתעלם". יש לציין כי בחוק למניעת הטרדות מיניות נכתב בפירוש כי התנכלות מסוג זה, על רקע הגשת תלונה, היא עבירה פלילית.

2016-01-28_194227

"אני שומעת שמד"א מדווחים על 20 תלונות אבל רק אלי, אחרי פרסום התחקיר, פנו אלי 25 מתלוננים המדווחים על מקרים של הטרדות מיניות ברמות שונות", הוסיפה יפעת גליק, כתבת ערוץ 1. עוד טענה, כי מקורותיה סיפרו לה על ניסיונות טיוח. "מקצתם מדווחים שמנהלי התחנה יודעים ושותקים או שהפוגעים נענשים בעונשים קלים של השעיה לימים ספורים", היא אמרה. "יש פה ארגון של 15 אלף עובדים ומתנדבים, על פני עשרה מחוזות, ויש רק ממונה אחת על הטרדות מיניות. לפי דיווחים של מתנדבות, הן בעצם מגיעות אליה אבל לא תמיד זוכות לפגוש אותה פנים אל פנים, כנראה בשל העומס".

המתנדבת סתיו בילי פילץ, סיפרה על תחושותיה הקשות כאישה בארגון החובשים והפרמדיקים. "אני מרגישה שהמקצועיות שלי לא שווה, כי עם כל ההכשרות שעברתי והניסיון שצברתי, בסוף מה שמעניין אחרים זה התחת שלי ואקטים מיניים", היא אמרה. "בארגון לא רואים נשים בצורה מקצועית ויש אווירה שמקטינה אותנו. לפני כמה חודשים קמה בפייסבוק קבוצה סגורה של מתנדבות ויום יום עלו שם סיפורים מזעזעים, כולל הטרדות, על איך זה להיות אישה או נערה במד"א".

במהלך הדיון הציג מנכ"ל מד"א, אלי בין, את השינויים בתקנון החדש למניעת הטרדות מיניות. "נמנה עוד 10 נשים שיומלצו על ידי המרחבים, שיהיו תחת הממונה הארצית, וניקח גם יועצת משפטית שתיוחד לנושאים האלו", הבהיר והוסיף "אני נושא באחריות לשלומם של הנערים והנערות, ואני אקח את האחריות לטיפול בכל הנושא. ביקשתי שיועבר לי השם של אותו מנהל אשר לכאורה התעלם מתלונה על אונס, והוא לא יהיה בארגון אם יש אמת בדברים. יו"ר ועדת המשמעת המוזכר בתחקיר הושעה וכבר לא מכהן. רק עכשיו לאחר שמשרד הבריאות אישור את השינויים בתקנון, אני יכול לערער על החלטות של ועדת המשמעת. כל המנהלים נלקחו לשיחה אישית איתי, אוי ואבוי אם אדע על מקרה שהוסתר או לא טופל. ננקוט באמצעים הכי חמורים נגד אותו בעל תפקיד".

יו"ר הוועדה, חברת הכנסת תומאסלימאן הדגישה בדברי הסיכום את מימדי המחדל, כשלפני ארבע שנים הוצעו השינויים בתקנון, שהיו יכולים להגן על הנפגעות ואולי אף למנוע את הפגיעה הממסדית בהן – אך משרד הבריאות לא אישר אותם. "חבל לי מאוד שרק היום בבוקר, כנראה בשל הלחצים שלנו, אני מתבשרת שחתמו על השינויים", אמרה תומאסולימאן. עם זאת, היא שיבחה את המנכ"ל על לקיחת האחריות והבטיחה כי "נעקוב אחר הביצוע". היא הבהירה כי "זה האינטרס של כולם, ובמיוחד של הארגון, שישאיר בשורותיו  מתנדבות מצוינות במקום להשאיר אנשים שמוציאים לו שם רע".