ח"כ תומא-סלימאן: 'משרדי הממשלה חייבים להפנים את עקרונות התקציב המגדרי'

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת), קיבלה בשבוע שעבר דיווח מוועדת המעקב ליישום התקציב המגדרי, ע"י השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל ומנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, אבי כהן, העומד בראש ועדת המעקב.

2016-06-05_193500

השרה גמליאל וח"כ תומא-סלימאן בישיבת מעקב אחר ביצוע התקציב המגדרי שנערכה בשבוע שעבר (צילום: הכנסת)

השרה גמליאל אמרה כבר בפתח הדיון כי היות שהחלטת הממשלה מחייבת כי בתקציב 2017 יבוצע ניתוח מגדרי של 70%, אך היא מתכוונת  שיבוצע בו ניתוח מגדרי מלא. אילנית בר, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת הציגה לשרה ולמנכ"ל מסמך שהכינה לבקשת יו"ר הוועדה, לגבי הקשיים המתודולוגיים בניתוח המגדרי הקיים של התקציב. כהן השיב כי בהחלט היו כשלים באופן בו ביצעו המשרדים השונים את הניתוח המגדרי של תקציבם, וכי הוא הוציא מכתבים לכל מנכ"לי המשרדים עם פירוט הליקויים הרלוונטיים במשרדם. "לא היה מספיק ידע מקצועי, לא הייתה אחידות – לא בפורמט ולא במתודולוגיה, אך המהלך הנוכחי יפתור זאת". כהן הוסיף כי ב-16 ביוני הקרוב הם יקיימו כנס הדרכה לכל אנשי התקציבים בכל משרדי הממשלה, כדי לוודא זאת.

לשאלת יו"ר הוועדה האם יש תוקף להמלצות ועדת המעקב השיבה השרה כי "סמכויות הוועדה מחייבות. מאמינה שגם המסקנות שתקבל הוועדה מבחינתה את הניתוח המגדרי, אך בכל מקרה חייבת להיות פתיחות מצד הגורמים הממשלתיים". יו"ר הוועדה, ח"כ תומא-סלימאן, אמרה בסיום הדיון: "הוועדה מביעה הערכה גדולה לשרה ולמנכ"ל על העשייה והשותפות בתהליך, אשר שם אותנו בדרך הנכונה. זהו תהליך ארוך, אשר ניתוח מגדרי מלא הוא רק השלב הראשון בו, דרך הטמעת החשיבה המגדרית בתכנון התקציב, ושימוש נכון בתקציבים לקידום הנשים בסופו. המשרדים כבר עכשיו צריכים להתחיל בשינוי דרך החשיבה, והוועדה ממליצה שכבר בעת הניתוח המגדרי כעת, יבחנו המשרדים את סעיפי התקציב, יחליטו באילו הכי בולטת ההשפעה על השוויון המגדרי, ואת אלה ינתחו – אם לא ינתחו את מלוא התקציב". לדבריה "הוועדה תפנה לחשב הכללי בכדי שיאכוף את ביצוע התקציב המגדרי. כמו כן תפנה הוועדה לכנסת ולמבקר המדינה בכדי שיבצעו גם הם את ניתוח התקציב המגדרי, אף שהם אינן תחת החלטת הממשלה. בעבר גם פנינו למרכז השלטון המקומי שיקבל עליו את הנושא, אך טרם נענו"."הוועדה תמשיך לעקוב אחר הדיווחים וביצוע החלטת הממשלה, וככל שיהיה צורך בחקיקה ובאכיפה, ודאי שנפעל גם לכך", הדגישה.