ח"כ תומא-סלימאן: מניעת איחוד משפחות זו פצצה מתקתקת שיצרה המדינה

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"שהרשימה המשותפת), קיימה ביום שני דיון שכותרתו  "השקופות נשים חסרות מעמד". יו"ר הוועדה פתחה את הדיון ואמרה כי "המילה שקופות, מבטאת את מעמדן של הנשים בעיניי הממסד. אנו דנים היום בנושא חשוב זה, בהיעדרן של נשים רבות שאינן יכולות כלל לעבור בשער בית המחוקקים. חלקן הגדול הן ערביות פלסטיניות, וחלקן מאתיופיה".

2016-07-13_213557

ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי על נשים חסרות מעמד, ביום שני האחרון (צילום: אל אתיחאד)

עוד התייחסה לחוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה) מ-2003 וציינה כי "הוראת שעה זו, אותה הכנסת העבירה כבר 14 פעם, מונעת מאזרחי המדינה לחיות עם בן/בת הזוג. במצב הנתון, חלק מהנשים חסרות המעמד נאלצות לחיות בסתר, ללא אפשרות לצאת מהבית, ללמוד, לעבוד או להתפתח, כי הן נמצאות תחת איום שמא כל רגע יתפסו אותן. חלק נוסף של נשים נשואות לגבר שלא יכול לחיות במדינה כי הוא תושב שטחים או מדינות ערב – נשים אלו אף לא מוכרות כחדהוריות, למרות שהמדינה מכריחה אותן לחיות כך. בעזרת חוק דרקוני זה, המדינה מייצרת פצצה מתקתקת בתוכה. היא מגדילה את התסכול של אנשים שלא יכולים להמשיך לחיות כשקופים, ומרגישים שהמדינה סוגרת עליהם. לכל בני האדם ישנה הזכות להתאהב ולחיות עם מי שהם שרוצים, אך המדינה מונעת זאת".

מנהלת מקלט לנשים בויצ"ו, רינת לאוןלנגדה, הציגה את סיפורה של צ', אישה שנישאה באתיופיה לאזרח ישראלי, וכיום יש להם ילדה בת שנה וחצי. צ' נמצאת במקלט לנשים מוכות, כבר כמעט שנה, עקב התעללות שחוותה מצד בעלה, ובקרוב צריכה לצאת מהמקלט. לדבריה, "בישראל נשים תלויות בבן הזוג כדי לקבל אזרחות, אך כיוון שצ' עזבה את הבעל שהתעלל בה, ההליך במשרד הפנים הופסק. אנו עדים כיום למצב בו נשים נמצאות בדילמה האם לחזור לבעל האלים כי לא רוצות לעזוב את הילדים שנמצאים בארץ, או לעזוב ולהתרחק גם מילדיהן. בנוסף נשים אלו הן ללא אשרת עבודה, ללא יכולה לעבוד, וללא זכויות בסיסיות במדינת ישראל".

מנהלת נע"ם – נשים ערביות במרכז, עו"ס סמאח סלאימה, הציגה את המקרה של סחר אלוחואח שנשואה לאזרח ישראלי, אך שוהה כבר 19 שנה באישור זמני, שיש לחדש כל שנה. מקרה נוסף שהציגה הוא של צעירה בת 18 הגרה בדרום, אשר נולדה בשכם, סבה הואשם כמשת"פ ושרפו את ביתם. המשפחה הועברה לישראל, הגברים קיבלו מעמד, אך הצעירה נשארה בלי כלום. "היא לא יכולה להתחתן או לעבוד, היא לא יכולה להמשיך בחייה היא שקופה".

לאחר שנשמעו דברי המשתתפים סיכמה יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאןוציינה כי "משרדי הממשלה מזלזלים בוועדות הכנסת כאשר שולחים פקידים ללא תשובות, זה לא יימשך כך – אנו נטפל בנושא זה". כמו כן, ביקשה ממשרד הרווחה להעביר עד לחודש ספטמבר את מסמך ההחלטות בו יחליטו כיצד לטפל ולהתקדם בנושא. בנוסף פנתה לנציגי ביטוח לאומי ואמרה "מצאתם דרך לגזול את כספי הילדים מהאימהות. תמצאו דרך לשלם להם את הכסף שמגיע להם עם חשבון בנק או בלי חשבון בנק. אני פונה לכל הנשים שנשואות לתושב השטחים – תגישו בקשות להכרה כחד הוריות. אם כך המדינה רוצה שתחיו, אז עליה לשלם על כך".