לראשונה הסכם קיבוצי בבזק אונליין; סכסוך עבודה בחברת התחבורה קווים

ההסתדרות הנהלת בזק אונליים וועד העובדים של החברה חתמו השבוע על הסכם קיבוצי ראשון בה. החתימה על ההסכם הגיעה בסיומו של משא ומתן שהתנהל מאז מרץ בשנה שעברה, אז התאגדו בהסתדרות כ-1,600 עובדי החברה. בזק אונליין היא חברת מוקדים טלפוניים שנותנת שירותי מיקורחוץ לגופים רבים וגדולים במשק, ביניהם שירותי בריאות רוב עובדיה הם נציגי שירות שממוקמים במוקדי החברה בבאר שבע, בקריית מלאכי ובירכא.

תוקפו של ההסכם הוא לשלוש שנים, והוא כולל מתן תוספת שכר לעובדים: לכל עובד תשולם תוספת של 0.8% על כל שנת ותק שצבר עד אז בחברה. בנוסף, במהלך שנות ההסכם יקבל כל עובד מדי רבעון תוספת שכר בשיעור של 0.2%. תוספות אלה ייחשבו גם לטובת הפרשות סוציאליות. ההסכם כולל גם תוספת של חצי מיליון שקלים בשנה לתקציב הרווחה של בזק אונליין. כמו כן, העובדים ייהנו משותפות ברווח התפעולי של החברה ולתקציב הרווחה יועבר מדי שנה 10% ממנו.

2016-07-13_213540

נהגי קווים בעת הצעדים הארגוניים שנקטו ב-2014 בדרישה לחתימה על הסכם קיבוצי (צילום: כוח לעובדים)

סעיפים נוספים מבטיחים לעובדים אפשרויות קידום, תוך מיסוד מנגנון מסודר ושקוף של איוש משרות בחברה. כמו כן, החברה מחויבת לתת משקל לעמדת ועד העובדים בכל מקרה של פיטורים, גם כאשר היא מחליטה לסגור מוקד שירות. בנוסף לכך, ההסכם מספק מנגנון הגנה על תגמולים במקרה של ניוד עובד בין מוקדים. לדברי יו"רית ועד העובדים, דומיניק אטלידיאמנט "לאחר משא ומתן ממושך, זהו רגע מכונן עבור כ-1,600 עובדי החברה, שההסכם הקיבוצי שנחתם היום יבטיח להם ביטחון תעסוקתי וכלכלי וישפר את שכרם ורווחתם. הנהלת בזק אונליין וחברי הוועד ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה כדי להוביל את החברה להישגים והצלחות". היא הוסיפה כי "בזק אונליין היא חברת הקול סנטרים הראשונה שעובדיה התאגדו ואני קוראת לכלל העובדים בתחום לפעול בהקדם כדי לעגן את זכויותיהם וביטחונם הכלכלי והתעסוקתי".

יצוין שוועד העובדים בחברת "קווים" הכריז היום (שלישי) על סכסוך עבודה. הוועד מוחה על הפרת ההסכם הקיבוצי. לפי הוועד, בעוד שבועיים יוכלו הנהגים להשבית את תחבורת האוטובוסים בנתניה, פתח תקווה, מודיעין, חדרה ועוד. הנהגים בחברת התחבורה הציבורית השנייה בגודלה בארץ (כ-1,700 נהגים) מוחים על שורה של הפרות בהסכם הקיבוצי שנחתם בינם לבין ההנהלה בשנה שעברה, ובהן: חלוקה בלתי שוויונית ומוטה של סידורי העבודה, העברת עובדים בין הסניפים ומחוץ לסניף הקבוע שלהם, הטלת קנסות על נהגים מבלי לערוך בירור עם העובד, אי תשלום קרן השתלמות לעובדים מעל גיל 60, ועוד. יו"ר וועד העובדים, המאוגדים ב"כוח לעובדים", ניסן נימני מסר כי "דומה שההנהלה טרם הפנימה את ההסכם שנחתם ואת משמעותו. היא ממשיכה להתעמר בנהגים ולהעבירם בין הסניפים כאילו היו סחורה, וממשיכה להטיל עליהם גזירות המנוגדות להסכם". ועד הנהגים בקווים הוא אחד משלושת הוועדים בתחבורה הציבורית המופרטת המאוגדים ב"כוח לעובדים", לצד נהגי אגד תעבורה (שמצוי אף הוא תחת הסכם קיבוצי) ונהגי סופרבוס.