ח"כ תומא-סלימאן: מנהלות המשפחתונים מקבלות את הגרוע מכל

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"שהרשימה המשותפת), קיימה ביום שני האחרון דיון בנושא תנאי העסקת מנהלות המשפחתונים. יו"ר הוועדה פתחה את הדיון ואמרה: "מנהלות המשפחתונים נמצאות תחת פיקוח משרד הכלכלה או הרשויות המקומיות, אך הן אינן שכירות או עובדות המשרד והרשות, אלא עצמאיות. למעשה, הן מקבלות את הגרוע משני העולמות – העצמאות והשכירות, ועוד לא ראיתי עצמאיות נטולות כל עצמאות כמו מנהלות המשפחתונים. אנו ננסה בדיון להגיע להסכמות שיאפשרו להן תנאים יותר צודקים".

2016-02-03_192135

ח"כ עאידה תומאסלימאן בהפגנת מנהלות המשפחתונים בירושלים (צילום מסך: הטלוויזיה החברתית)

המצב הקיים לגבי העסקתן של מנהלות המשפחתונים נסקר עלידי ארגון כח לעובדים, ולאחר מכן אמרה רכזת ענף הגיל הרך בארגון, נועה נוצני: "בטווח הארוך צריך לשנות את מודל העסקה שלהן, כך שיהיו שכירות ויקבלו תנאים מינימליים של פנסיה, ימי מחלה ויתר הזכויות. בטווחה הקצר צריך להעלות את התעריפים, שהממשלה תיקח אחריות לגבייה, ולמנות מחליפות קבועות שיאפשרו להן מדי פעם לקחת ימי חופש או מחלה".

עו"ד גלית יעקובוב, מהלשכה המשפטית של משרד הכלכלה, מסרה בדיון ש"התעריפים שמשרד הכלכלה משלם  מתייחסים להוצאות. התחלנו לאחרונה עבודה גדולה יחד עם הזכיינים וכח לעובדים לבחון מחדש את מבנה התעריף ונהיה מוכנים ללכת גם לוועדת המחירים. חשוב לזכור גם את נושא יוקר המחיה וכי כל העלאה של התעריף עוברת להורים". לשאלת יו"ר הוועדה כיצד מפקחים על עבודת הזכיינים השיבה עו"ד יעקובוב "יש לנו יחידת פיקוח עם 16 מפקחות, שמבקרות במשפחתונים באופן מדגמי". ויו"ר הוועדה העירה כי לאור הפערים במידע לא בטוח שניתנת מספיק תשומת לב לדברים וכי הבקרה הטובה ביותר היא לשמוע מהמנהלות בשטח ולא מרכזות או זכיינים שיש להם אינטרס לזכות במכרז הבא.

יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, סיכמה את הדיון ואמרה: "המטפלות נמצאות כבודדות ולא יכולות לעשות כלום עם התנאים, בקושי מסוגלות לקבל כסף למחייה יום יומית, ועוד מצפים מהן שידאגו לפנסיה שלהן. אבדוק את ההסכם בין משרד הכלכלה לזכיינים, כי אפשר דרכו, לדעתי, לפרק חלקים בעיתיים במודל שקיים בהעסקת המטפלות. אני שמחה לשמוע שחלק מהזכיינים מוכנים לקחת על עצמם את ההעסקה של המטפלות, ואם משרד הכלכלה יבקש מהם להיות אחראים על הגבייה, אני סבורה שיסכימו תמורת תמריץ של אחוז מסוים. המטפלות, שבינתיים לא מקבלות כלום, ישמחו על הסדר כזה". עוד סיכמה ח"כ תומאסלימאן "בעוד שלושה חודשים נקיים פה בוועדה עוד דיון בו משרד הכלכלה יציג את ההתקדמות בהתדיינות המבורכת בין המשרד, הזכיינים והמטפלות. המשרד יציג את המודלים שפותחו והבעיות שעלו, והוועדה תיקח על עצמה את המודל המיטבי שיכול לספק למטפלות את זכויותיהן הבסיסיות ביותר. החתירה העיקרית צריכה להיות שינוי הסטטוס מעצמאיות לשכירות, אך אם לא, אז צריך לשנת את כל מנגנון קביעת המחירים, כי זה הוכיח שאינו מספק את המינימום. הוועדה מבקשת לקבל  פירוט מדויק של האופן בו ועדת המחירים קובעת את המחירים. אם נתח ההורים מחושב בהכנסות ולא מתקיים, אז הממשלה צריכה לקחת על עצמה את הסבסוד באופן גדול משמעותית, ואולי אף לקחת על עצמה את הגבייה".