ח"כ תומא-סלימאן: 'היעדר תעסוקת נשים בדואיות מונע מהן קיום בכבוד'

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי המשיכה השבוע את המעקב אחר יישום תוכניות החומש לקידום תעסוקת נשים ערביות בדואיות בנגב. בדיונים היום הציגו את פועלם בתחום משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד החינוך ומשרד הכלכלה. בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת): "המצב הנוכחי בו מרבית הנשים הבדואיות בנגב אינן מועסקות מונע מהן את הזכות הבסיסית להתקיים בכבוד, להתפתח, להיות נשים עצמאיות ולהוביל בתוך המשפחות שלהן, וכן מונע מקור פרנסה חשוב למשפחות. גם המדינה יוצאת נפסדת מהעובדה שיכולותיהן של אותן נשים אינן מיושמות בשטח ותורמות לכלכלת המדינה".

2018-02-07_195155

עובדות בדואיות חוסמות את הכניסה למפעל סודהסטרים ליד רהט בעת השביתה (צילום: ההסתדרות)

לדברי מנהלת תחום תעסוקת מיעוטים במשרד הרווחה, אלה בר דוד "על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול שיעור התעסוקה בקרב נשים ערביות נמצא בעלייה פנומנלית וטיפס מ-32.4% בשנת 2016 ל-34.9% ב-2017. ב-2015-2016 היינו בקיפאון ולכן מדובר בבשורה חשובה. באשר לנשים הבדואיות בנגב יש לבצע בחינה ממוקדת. בשנים האחרונות התאמנו את הפעילות במרכזי ריאן (הכוון תעסוקתי לחברה הערבית) להכשרות של נשים ופתחנו בפניהן עולמות חדשים שלא היו קיימים לפני כן ונותנים לנו גמישות כגון הכשרות טכנולוגיות, רפואיות, הכשרה למדריכות חדר כושר, בריאות ועוד. ב

תגובה לנתונים אמרה יו"ר הוועדה "קצת קשה לי לעכל את השימוש במונח 'פנומנלי' ביחס לנתונים האלה. אפשר היה להשיג יותר. בהחלט טוב שהקיפאון נפרץ אבל אל לנו לשכוח שהיה יעד של הממשלה לתוכנית החומש הראשונה שלא הושג והשתמשו בו שוב לתוכנית שתסתיים בשנת 2020". באשר לנושא ההכשרות אמרה: "משרד הבריאות אמר כאן לפני שבוע שישנם 15 תקנים לא מאוישים בחברה הבדואית, מספרים לנו על מעונות יום חדשים שעומדים להיפתח ואיש לא בדק האם יש נשים כשירות להפעיל אותם. לפני שמדברים על הכשרות יש צורך לבדוק את הצרכים ולבצע התאמה בין השניים. אין טעם לירות לכל כיוון בלי לדעת לאן רוצים להגיע".

על פי נתונים שהציג בדיון מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, שיעור התעסוקה בקרב נשים בדואיות משכילות בגילאי 25-34 עומד על 86%, אל מול 10% בלבד בקרב הנשים שאינן משכילות בטווח גילאים זה. עוד הוצג כי שיעור הנשים האקדמאיות בחברה הבדואית בגילאי 30-33 עומד על 16%, לעומת 7% בלבד בקרב הגברים.

לשאלת יו"ר הוועדה אודות ביטול מעורבות משרד החינוך בפעילות לחינוך למבוגרים באוכלוסייה הבדואית הסביר ד"ר מוחמד אלהיב, הממונה על החינוך הבדואי במשרד החינוך

כי פעילות המשרד בתחום הופסקה לדרישת משרד האוצר. חברי הכנסת שנכחו בדיון התרעמו על כך שעל אף שהנושא הוצא מסמכותו של משרד החינוך, אף משרד אחר לא קיבל עליו אחריות. ח"כ תומא סלימאן דרשה ממשרד החקלאות, האחראי על תכנית החומש להקצות תקציב ייעודי ולהחזיר את פעילות החינוך למבוגרים "תחת כל מטריה שתיבחר". בנוסף, דרשה ממשרד החינוך להעביר לוועדה פילוח מגדרי אודות החינוך במגזר הבדואי, לרבות אחוזי נשירה.

בסיכום הדיון הביעה יו"ר הוועדה דאגה מהעובדה שהנושא של תעסוקת נשים ערביות בדואיות בנגב אינו מצוין במפורש בהחלטת הממשלה המהווה בסיס לתכנית החומש ואמרה "בתכנית הקודמת הנושא צוין ספציפית כמטרה והיא עדיין לא הגיעה ליעדיה. הפעם אני חוששת שהמצב יהיה קשה עוד יותר שכן המטרה הזו לא נקבעה באופן ברור וזה בא לידי ביטוי בתכניות המשרדים שהוצגו כאן ולא מציינות יעדים ברורים לשילוב נשים בדואיות בנגב בתעסוקה. אני מקווה שהדבר ישתנה לאור הדיונים שאנחנו מנהלים כאן".