הפגנה יהודית-ערבית בכניסה לערד נגד הקמת המכרה בשדה בריר

בשנים האחרונות מנסה חברת רותם אַמְפֶרְט, מקבוצת כי"ל המופרטת שבבעלות עידן עופר, לקדם הקמת מכרה פוספטים 3.7 ק"מ מבתי התושבים בעיר ערד, 3.5 ק"מ מבתי התושבים בישוב הערביבדואי כסייפה ובשטח הכפר הבדואי אלפורעה.

תושבי האזור נאבקים מזה שנים נגד מכרה פוספטים כי על פי מומחי משרד הבריאות עלייה בתחלואה ובתמותה של תושבי ערד והאזור (רק בעיר ערד תוספת של 7 מתים כל שנה). המכרה בשדה בריר עלול לגרום להרס אתרי טבע וארכיאולוגיה, לפגיעה בתיירות ובכלכלה של העיר וסביבתה ולפגיעה בפוטנציאל הגידול של ערד. כמו כן המכרה יביא לסגירת מפעלים רגישים לאבק בעיר ערד ופיטורי מאות עובדים. במסגרת המאבק תתקיים מחר (חמישי) הפגנה יהודיתערבית בכיכר הכניסה לעיר ערד, בשעה 16:00.

2018-02-07_195221

חבר הכנסת דב חנין משוחח עם מפגינים נגד הקמת המכרה ליד ערד בעת מחאתם בירושלים (צילום: לא לשדה בריר)

"נגייס את כל הכנסת לעצור את הכרייה בשדה בריר עד שנדע בוודאות שאין סיכון בריאותי" – כך אמר אתמול (שני) יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל בדיון דחוף בעקבות החלטת קבינט הדיור לאשר את תוכנית מכרה הפוספטים בשדה בריר. בוועדה השתתף סגן שר הבריאות יעקב ליצמן שעל פי הסיכום הקודם בוועדה נדרש לבצע תסקיר בריאות באזור, בטרם תאושר הכרייה במועצה הארצית לתכנון ובנייה. ואולם הוועדה הארצית אישרה את הכרייה בחודש שעבר מבלי לתאם זאת מול משרד הבריאות.

מתנגד ותיק למכרה, ח"כ דב חנין (חד"שהרשימה המשותפת) הוסיף כי המכרה לא מייצר תעסוקה, וכי צריך להביא בחשבון את מקומות העבודה שילכו לאיבוד אם ערד תהפוך לעיר מכרות.