ח"כ תומא-סלימאן: בישראל נרצחות נשים בידי פושעים שנשכרו על ידי קרוביהן

נשים נרצחות בישראל בידי רוצחים ופושעים שנשכרו על ידי קרוביהן. כך חשפה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש -הרשימה המשותפת) בדיון שנערך השבוע (רביעי) בכנסת.

פעילי חד"ש ומק"י מפגינים במרכז תל-אביב ביום המאבק באלימות כלפי נשים, 25 בנובמבר 2021 (צילום: זו הדרך)

 

הדיון הוועדה לקידום מעמד האישה עסק בהגדרות נהלים והרחבת סמכויות הוועדה הבין-משרדית לבדיקת מקרי רצח נשים בידי בני זוגן. ח"כ תומא-סלימאן הוסיפה ש"אי אפשר להשאיר את עבודת הוועדה רק בלמידת מקרי הרצח שקרו על ידי בני זוג, כשהרבה ממקרי הרצח מבצעים מי שאינם מוגדרים כבני זוג או קרוב משפחה של הקורבן. אנחנו מזהים שכניסת עולם הפשע לביצוע הרציחות על רקע מגדרי הולכת ומתגברת, והרבה מבני הזוג מזמינים את הרצח על ידי שכירי חרב וחיילי עולם הפשיעה". עוד הדגישה תומא-סלימאן שמשרד הבריאות הכין את ההצעה להרחבת סמכויות הוועדה הבין-משרדית לבדיקת מקרי רצח של נשים בידי בני זוגם לכל מקרי הרצח במשפחה כבר בשנת 2017, אך "בארבע השנים שעברו עדיין לא הורחבו סמכויותיה".

מנהלת השירות לרווחת הפרט והמשפחה במשרד הרווחה, איילה מאיר, ויו"ר הוועדה לבדיקת מקרי רצח של נשים בידי בני זוגם, גילתה שהוועדה היא "כלי ריק ללא המידע שמביאים המומחים מהמשרדים הממשלתיים". מאיר הוסיפה שכבר ב-2016 הוועדה המליצה להרחיב את סמכויותיה לכל מקרי הרצח במשפחה ולהסדיר את העברת המידע.

לאור הדברים אמרה היו"ר: "בלתי מתקבל על הדעת שנותנים למשרדים לענות מתי שנוח להם. זה רצח נשים. ב-2018 מתפרסמת הצעת החוק ועד היום במשך שלוש שנים היא לא טופלה. אתם יודיעם כמה נרצחו בנשים האלו? רק החודש שלושה בני אדם נרצחו על רקע מחלות נפש. תתארו לעצמכם אם העובדים הסוציאליים שמפטלים בהם היו יודעים באיזו רמת מסוכנות האנשים האלו נמצאים, כמה אפשר היה לשפר את ההגנה עליהם".

נציגת שדולת הנשים בישראל, טל הוכמן, קראה בוועדה "להרחיב את המנדט גם לרצח קרוב משפחה ולא רק בני זוג. בנוסף, הוועדה לא מתעסקת בנשים חסרות מעמד, זאת התעלמות והדרה כפולה של הנשים ואני רוצה לשמוע איך אפשר לתקן".

בסיום הדיון, סיכמה היו"ר תומא-סלימאן "קשה לי עם העובדה שארבע שנים היינו צריכות לחכות כדי לעשות את השינוי החקיקתי וזה עוד לא נגמר. אני פונה לשר הבריאות ומבקשת שיאיץ את הנושא וישים אותו בעדיפות ראשונה בחקיקה שמביא המשרד והממשלה לכנסת, כדי לזרז את התהליך וכדי להתקדם בעניין של עבודת הוועדה. לא די בהצהרת כוונות. אני רוצה לראות צעדים ברורים