ח"כ עודה קורא למפכ"ל להתפטר עקב השימוש ברוגלה פגסוס נגד פעילים

משטרת ישראל משתמשת בתוכנת הריגול פגסוס ללא צו של בית המשפט כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של אזרחים שאינם עבריינים או חשודים בפלילים, על כך פורסם הבוקר (שלישי) בעיתון "כלכליסט". בין יעדי המשטרה: פעילים נגד הכיבוש ונגד מנהיג הימין בנימין נתניהו שהפגינו במשך חודשים ארוכים מול מעון ראש הממשלה בירושלים.

כמו כן, לידי "הארץ" הגיע חוזה חשבונית ההתקשרות הראשונה בין חברת אן.אס.או הישראלית לבין המשטרה בה רכשה המשטרה את תוכנת הרוגלה. החשבונית היא מדצמבר 2013, אז רכשה המשטרה את המערכת הבסיסית לצורך פעילות אגף החקירות והמודיעין של המשטרה. מספר המוצר במסמך מוגדר "000" ותיאור המוצר מוגדר רק במספר כשלצד הכמות צוין "יחידה 1" והמחיר ששילמה המשטרה היה 2.7 מיליון שקל.

עוד נמסר ב"הארץ" מי שחתומה על המסמך מטעם חברת הריגול היא שירלי שוחט, ומצד המשטרה חתומה על המסמך הדס ביטון מהאגף החקירות והמודיעין לצד חותמת נוספת של מדור תקציב באגף החקירות והמודיעין. לדברי גורם המעורה בנושא, מדובר ברכש הבסיסי של המערכת כאשר מדי שנה התווספו אליה שדרוגים נוספים בעלות של מיליוני שקלים מדי שנה לצורך פיתוח ותפעול המערכת.

שוטרים מול מפגיני "קריים מיניסטר" שהצטרפו למחאה נגד הכיבוש בשייח' ג'ראח, 31 בדצמבר 2021 (צילום: קריים מיניסטר)

 

בין היתר פורסם בתחקיר של "כלכליסט" כי ב-2020, כשאמיר אוחנה כיהן כשר לביטחון הפנים, שתלה המשטרה מרחוק את תוכנת המעקב בטלפונים של מנהיגי מחאת הדגלים השחורים, השתלטה על מכשירי הטלפון שלהם ויכלה להאזין לכל השיחות שערכו ולצפות בכל ההתכתבויות שלהם.

ביקורת קשה נגד המשטרה נשמעה מהאופוזיציה העקבית. חבר הכנסת איימן עודה (חד"ש), יו"ר הרשימה המשותפת, כתב בתגובה לתחקיר: "אלשיך התחיל את הריגול בתוכנת הרוגלה אבל שבתאי המשיך אותו. בדיוק כמו שהוא המשיך עם אותה גישה של אלימות כלפי אזרחים, זריקת אחריות וטיוח". ח"כ עודה קרא למפכ"ל ללכת הביתה".

מתנועת המחאה נגד נתניהו "קריים מיניסטר" נמסר: "היי עומר בר לב. בעקבות התחקיר שפורסם הבוקר, אנו מבינים שכבר שתוך דקות הפסקת לחקור לברר ולהחליט שלא היה כלום כי אין כלום. אגב, יודע לך אולי איפה בודקים האם מפעילים את הרוגלה בטלפונים שלנו? נשמח למידע… אולי ניתן לפנות במשטרה?".

 

לתחקיר המלא:

https://www.calcalist.co.il/local_news/article/s1b1xwx6y