ריאיון עם אליסאוס ואגנאס מהמפלגה הקומוניסטית היוונית: הקומוניסטים וההתקוממות בקזחסטן

    "שורשי ההתקוממות העממית והפועלית בקזחסטן נעוצים במשטר הקפיטליסטי, ולא בשום דבר אחר". כך אמר האחראי על הקשרים הבינלאומיים של המפלגה הקומוניסטית היוונית, אליסאוס ואגנאס, בריאיון ששודר בשבוע שעבר (13.1) בתחנת רדיו באתונה. ואגנאס התייחס באריכות למצב במדינה האסיאתית ולעמדות שנקטו מדינות ומפלגות שמאל מול הדיכוי הרצחני של המחאה. להלן קטעים מתוך הריאיון.

פועלים מפגינים נגד יוקר המחיה במחוז מנגיסטאו שבמזרח קזחסטן, 4 בינואר 2022 (צילום: שינחואה)

כך הסביר ואגנאס את הסיבות למרד: "מיליוני קזחים נאלצים להתמודד עם יוקר המחיה הגובר, אך הכנסותיהם משכר או מפנסיה הן זעומות. כמו כן, אין עבודה למיליונים והמובטלים נאלצים להגר, לרוב לרוסיה, כדי להתקיים. תוחלת החיים במדינה נמוכה במיוחד ומיליוני צעירים עומדים בפני עתיד קשה. אך בצד המצב החברתי הנורא, ישנה שכבה דקה של בעלי הון מקומיים הבוזזת, יחד עם תאגידים זרים כמו חברת שברון האמריקאית, את האוצר העיקרי של המדינה: מקורות אנרגיה והמכרות".

לדבריו, הפערים החברתיים העמוקים הציתו מאבקי עובדים נחושים. "ואיך הגיבו השלטונות? לפני עשור בעיר ז'נאוזן רצחו כוחות הביטחון של המשטר עשרה שובתים ובהמשך נפתח מסע דיכוי ללא תקדים. בין היתר נאסרה פעילותן של המפלגה הקומוניסטית ושל התנועה הסוציאליסטית, יחד עם פעילותם של כ-600 איגודים מקצועיים וועדי עובדים. במקביל נעשה מאמץ להעצים את הרגשות הלאומניים של האוכלוסייה, עד כדי הצדקת פעילותם של משתפי הפעולה המקומיים עם הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה".

 

מה מצבה של התנועה הקומוניסטית הקזחית?

התנועה הקומוניסטית במדינה ספגה מכה קשה. לפני 30 שנה בגדו מנהיגי המפלגה בעקרונותיה והובילו את השבת השיטה הקפיטליסטית. בתחילת הדרך ניסו המנהיגים להסוות את כוונותיהם והקימו את המפלגה הסוציאליסטית. אבל הקומוניסטים העקביים נטשו אותה והקימו את המפלגה הקומוניסטית של קזחסטן הקשורה במפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית. ב-2011 החל השלטון להצר את צעדיה ולבסוף אסר על פעילותה, ומאז המפלגה משותקת. באותה שנה הוקמה התנועה הסוציאליסטית, במהלך שביתה בת שמונה חודשים של עובדי תעשיית הנפט בעיר ז'נאוזן. מקימיה היו, ברובם, פעילים קומוניסטים באיגודים המקצועיים. גם הם נתקלו בקשיים רבים, נרדפו, פוטרו ממקומות העבודה ואף נעצרו.

אחד ממנהיגי התנועה ומנהיג עובדי המכרות, טהיר מוחמדז'נוב, אף נרצח בנסיבות שלא הובררו עד כה, והמשטרה סירבה לחקור את המקרה. למרות הכל, לתנועה פעילות ברחבי המדינה וקשרים עם איגודי העובדים, והיא אף משתתפת במפגשים הבינלאומיים של המפלגות הקומוניסטיות ברחבי העולם…

 

… ואיך הגיבו המפלגות הקומוניסטיות ברחבי העולם להתקוממות הקזחית?

המפלגה הקומוניסטית היוונית, יחד עם עשר מפלגות ובהן המפלגות הקומוניסטיות בליטא, באוסטריה, בשוודיה, במקסיקו, בספרד ובבלגיה, הביעו תמיכה פעילה בעם הקזחי. לצערנו, לרוב המפלגות הקומוניסטיות אין מספיק מידע או ידע על הנעשה שם. מפלגות אחרות, כגון הצרפתית, תקפו "את המדיניות הניאו-ליברלית של השליטים האוטוריטריים", אך לא הבהירו ששורשי המרד נעוצים בקפיטליזם הכושל. חמור מזה, היו מפלגות, כגון המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית, שתמכו בעמדת הנשיא ולדימיר פוטין ששיגר כוחות צבא כדי לדכא את הנאבקים למען צדק חברתי. זה ביטוי נוסף למשבר האידיאולוגי והפוליטי הפוקד את התנועה הקומוניסטית הבינלאומית, וגרוע מכך – היעדר כל הבנה של המהות הקפיטליסטית של המעצמות האימפריאליסטיות החדשות: סין ורוסיה.

הלקח הוא ברור: הקומוניסטים חייבים לעמוד לצידם של מאבקי העובדים בכל מקום בהם פורצים, לחזק את תנועת הפועלים, לארגן את העובדים ולקדם בקרבם את רעיונות המרקסיזם-לניניזם ואת הפרספקטיבה המהפכנית.