ח"כ חנין בעקבות סגירת התיק הפלילי נגד השוטרים שהפעילו אלימות נגד יוסף סלמסה: איפה הצדק?

המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה אתמול (ראשון) על סגירת התיק הפלילי נגד השוטרים שהפעילו אלימות נגד יוסף סלמסה, צעיר בן 22 ממוצא אתיופי, כחלק מפרשה שהחלה במארס 2014, וטלטלה את הקהילה האתיופית בארץ. סלמסה פונה לאחר אותו מעצר לבית חולים, ולאחר ארבעה חודשים אותרה גופתו במחצבה בבנימינה. משפחתו ומקורביו טענו כי הוא נשבר נפשית לאחר אותו מעצר, שבו נפצע מההתחשמלות, שבמהלכה הוכה והושאר על רצפת אספלט במשך חצי שעה לבדו, ושם קץ לחייו בנפילה מגובה. מהודעת מח"ש עולה כי השוטרים אומנם שיקרו ככל הנראה בדוחות שלהם בנוגע לשימוש בטייזר – אך הדבר, לטענת מח"ש, לא מצריך חקירה פלילית, כפי שסוכם עם פרקליט המדינה.

2016-02-15_202716

משפחתו של סלמסה במשמרת לזכר יוסף ובקריאה לעצירת האלימות המשטרתית, 4 בינואר 2015 (צילום: אקטיבסטילס)

על פי עדויות שקיבל ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) "בערב אחד, במארס 2014, יצא יוסף סלמסה לפגוש חבר. הם ישבו על ספסל, לא רחוק מהבית, כשמולם עצרה ניידת משטרה מתוכה יצאו שני שוטרים חמושים בטייזר. כשיוסף הרים ידיו באוויר כאות כניעה, הוא חושמל על ידי אחד השוטרים, נאזק ונגרר לניידת המשטרה. אחרי שהדלת נסגרה בכוח על רגליו, נלקח יוסף לתחנת המשטרה. ושם, מחוץ לתחנה, הושאר מוטל על הרצפה ואזוק 35 דקות. המעצר התברר מהר מאוד כמעצר שווא. אבל יוסף לא הצליח להשתחרר מהטראומה, וכמה חודשים לאחר מכן קפץ אל מותו". לדברי ח"כ חנין בישיבת הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת שנערכה הבוקר ודנה במותו של הצעיר "הפרשה הזאת הפכה לסמל של מחאת יוצאי אתיופיה החווים יומיום יחס מפלה מצד המשטרה. כעבריינים פוטנציאלים, חשודים באופן תמידי." ועוד: "בדיון בוועדת ביקורת המדינה עכשיו העליתי את כל השאלות הקשות. לא קיבלתי תשובות מספקות. אני לא מתכוון לוותר. גם התוצאות האיומות של המקרה הזה לא הובילו להפקת לקחים. איפה הצדק? איפה שינוי היחס שהיינו צריכים כבר לראות? במקום זה אנחנו מקבלים חוקים שמרחיבים את סמכויות המשטרה להטריד אנשים רק על סמך 'פרופיילינג.' הגזענות היא מחלה קשה שעלינו להילחם בה ולהשתחרר ממנה לפני שהיא תחסל אותנו".

בני משפחתו של סלמסה אומרים שכלל אין ודאות שהוא שם קץ לחייו. "הדו"ח הפתולוגי קובע שאין סיבת מוות ידועה, ואיש לא המשיך וחקר את נסיבות מותו של אחי מעבר לכך", אמרה אתמול לעיתונאים אחותו אילנית. "לא רק זה, אלא שבדו"חות נטען שבזירה שבה מצאו אותו הייתה גם סכין, אבל היא לא הועברה לבדיקה ולא מוזכרת בדו"חות הפתולוגיים".

לגבי החלטת מח"ש, אמרו בני המשפחה כי מבחינתם זה לא סוף פסוק – ורחוק מכך. "אנחנו לא נוותר ולא ננוח עד שהשוטרים האלה יעמדו לדין פלילי. אם במח"ש אומרים שהם שיקרו, אז מה זה אם לא פלילי? אלה שוטרים שלובשים מדים, ואמורים להגן על אזרח בהיותו אזרח. הם באים ומשקרים על הנסיבות של המעצר והשימוש בטייזר וזה לא פלילי? אז מה זה, עושים להם 'נו, נו, נו'?". עו"ד דרור מתתיהו, בא כוחה של משפחת סלמסה, מסר בתגובה: "היום, לאחר כשנה ושמונה חודשים מאז הגישה משפחת סלמסה תלונה למח"ש, נמסרו למשפחה מסקנות החקירה בעניין יקירם, יוסף סלמסה ז״ל, שאלה עיקריהן: השוטרים פעלו בניגוד לנהלי השימוש באקדח הטייזר, מילאו דו"חות פעולה שקריים בניסיון להכשיר את מעשיהם הנפסדים, השאירו את סלמסה הפצוע והאזוק שכוב על רצפת אספלט מחוץ לתחנת המשטרה, ואיימו על בני המשפחה במהלך חיפוש בביתם. למרות הממצאים החמורים הללו, החליטה מח"ש להסתפק בהמלצה להעמיד את השוטרים לדין משמעתי ולהימנע מהעמדתם לדין פלילי, כפי שהיה נכון וראוי לעשות. המשפחה אינה מקבלת את החלטת מח"ש ובכוונתה לערר עליה ליועץ המשפטי לממשלה".