ח"כ בגין מנע קבלת החלטה בדיון על עקירת תושבי אום אל חיראן בנגב

מ"מ יו"ר ועדת הפנים של הכנסת ח"כ בני בגין (הליכוד) מנע ביום רביעי האחרון קבלת החלטה בתום דיון ארוך על עקירת היישוב הערביבדואי אום אל חיראן בנגב. ח"כ בגין סיכם את הדיון ואמר: "הודעתי מלכתחילה שלא תהיה החלטה. זה דיון מהיר שתכליתו לשמוע טענות". ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) התערבה בדבריו של בגין ושאלה "ועדה בכנסת לא יכולה לקבל החלטות? האם זהו תרגיל מחשבתי? אין לננו תפקיד כח"כים?". גם ח"כ אחמד טיבי (תע"ל הרשימה המשותפת) ביקש לקיים הצבעה ודרש "להתחיל את הישיבה מחדש ולהצביע על הצעת החלטה לפיה על פי מסקנה הדיון תוקפא החלטת הממשלה". ח"כ בגין התעקש וסגר את הישיבה: "לא הודענו על הצבעה ולא תהיה הצבעה".

במהלך הדיון אמר חליל אבו אלגיעאן, חבר ועד אום אל חיראן: "השבט שלנו קיים בעתיר 60 שנה. לצערי שמעתי שאנחנו פולשים. המדינה הוציאה אותנו מאדמותינו ונתנה אותן לישובים יהודים. החלטת בית המשפט והמדינה מביישת. בושה וחרפה לצלוב אדם שחי במקום 60 שנה ולתת למגורים למישהו אחר, לא להקמת שדה תעופה או צורך בטחוני. השבט שלנו שילם בביטחון, שרתנו במשטרה, במג"ב ובצבא. שטח חלופי אין. חורה שוללת אותנו. מאיימים עלינו לא לבוא לגור שם. יש להם ריבוי טבעי. אנו יכולים לחיות בשלווה ובשכנות עם יהודים. אין לנו בעיה עם דו קיום. שרתנו במדינה. מדברים על דמוקרטיה. דמוקרטיה זה להסתכל בגובה העיניים. יש לי זכויות. אין לנו מדינה אחרת. אנחנו רוצים דו קיום ולא להפלות אותנו". ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) הוסיף ש"לדברי בג"ץ הם לא פולשים ויש אפשרות תכנונית להקים במקום ישוב. הם יושבים שם ברשות ויש להם זכויות משפטיות. יש תוכנית להקים ישוב על אותה קרקע. אין סיבה להגיע לצעד בלתי אנושי של גירוש. שיקום ישוב משותף, יש אופציה של דו קיום".

2016-02-19_194755

ח"כ תומאסילמאן עם יליד אום אל חיראן (צילום: אל אתיחאד)

בתום הישיבה מסרה ח"כ תומאסלימאן: "יו"ר ישיבת ועדת הפנים שדנה בהחלטת הממשלה להרוס את היישובים עתיראום אל חיראן, החליט לנעול את הישיבה ללא כל סיכום או החלטות כלשהן, וזאת למרות שהיה דיון ארוך, הוצגו במסגרתו את דרישותיהם של תושבי הכפרים. מדובר בכרסום נוסף בזכותנו כח"כים לבקר את מדיניות והחלטות הממשלה ובכלים הפרלמנטרים שעומדים לרשותנו לבצע עבודה זו. זו החלטה גורלית לגבי חייהם של כ-1,500 אזרחים. החלטת יו"ר הישיבה לנעול את הישיבה ללא כל סיכום או החלטה מעידה על כניעה מסוכנת להחלטות הממשלה, ולרתימת הפעילות הפרלמנטרית לדורסנות של הקואליציה הימנית". ח"כ תומאסלימאן הדגישה ש"מדינה רוצה לגרש את תושבי הכפר הערבי אום אל חיראן בנגב כדי לבנות עליו את חירן היהודית. מזה שנים אנו דורשים הכרה בכפרים בנגב ותמיד מסורבים בגלל 'בעיות תכנון או סביבה'. והנה פתאום, כשהממשלה רוצה להקים יישוב יהודי, אין יותר בעיות והאזור מוכן ומתאים להקמת ישוב. ככה נראית מדיניות גזענית במערומיה – לערבים הורסים וליהודים בונים. בתקופה הקרובה נגביר את המאבק נגד הגירוש. לא ניתן למדינה להרוס את אום אל חיראן"

סרטון על המצב באום אל חיראן ועתיר (2.18 דקות):

https://www.youtube.com/watch?v=1b27KwVvf9c&feature=youtu.be